Híreink
Erősítő edzéssel is csökkenthető a magas vérnyomás?

Erősítő edzéssel is csökkenthető a magas vérnyomás?
dr. Sztancsik Ilona
Létrehozva: 2018.03.26 08:00 Módosítva: 2018.07.11 07:22
2018-07-11 07:22:01.559281 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

Rezisztencia edzésnek nevezzük a szabad súlyokkal vagy ellenállással szemben végzett gyakorlatokat, amelyek nagyobb szerepet játszanak a vérnyomás csökkentésében, mint sokan gondolnák. Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta az összefüggéseket ismertette. 

Életmódunkkal is küzdhetünk a magas vérnyomás ellen

Szerencsére egyre ismertebb tény, hogy a magas vérnyomás ellen nem csak gyógyszeres kezeléssel lehet küzdeni.  A normál vérnyomásértékek esetén (120/80 Hgmm érték alatt) természetesen nem szükséges semmiféle vérnyomáscsökkentést célzó gyógyszeres kezelés, de az egészséges életmód bevezetése annál inkább, kimondottan prevenciós célzattal. A prehypertensio, vagyis a magasvérnyomás betegséget megelőz állapotnál (ilyenkor a szisztolés érték 120-139 közti, míg a diasztolés 80-89 közti), általában nem szükséges a gyógyszeres terápia, de az életmódkezelés kifejezetten ajánlott. Ezen értékeket meghaladva már minden valószínűség szerint párhuzamosan van szükség a gyógyszeres és az életmód terápiára is. Tehát mind a prevencióban, mind a terápiában hatalmas szerepe van az alábbi életmód elemeknek:

- Testsúlycsökkentés BMI <25 kg
- Az alkoholfogyasztás csökkentése (férfiaknak max. napi 2 egység, nőknek max. napi 1 egység).
- Egészséges táplálkozás (zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, alacsony zsírtartalmú élelmiszerek, telítetlen zsírsavak).
- A sóbevitel mérséklése napi 5 g alá.
- Stressz csökkentése, kezelése.
- Minimum napi 30 perc közepes intenzitású aerob (állóképességi) edzés, legalább heti 5 alkalommal.

- Ez utóbbi elemet érdemes kibővíteni a korábban talán nem eléggé hangsúlyozott rezisztencia edzéssel, amelynek szintén komoly hatása van a vérnyomás csökkentésére – hangsúlyozza Sztancsik doktornő.

A sport rendkívül jól hat a szív-érrendszerre

magas vérnyomás kardiológiaDr. Sztancsik Ilona segítségével érdemes számba venni, hogyan hat a mozgás a szív-érrendszerre.
- Javítja a szívizom vérellátását.
Nyilvánvaló, hogy jobb vérellátás mellett a szív hatékonyabban képes ellátni a pumpafunkcióját, jobb lesz a vérkeringés.
- Növekszik a kollaterálisok száma.
A kollaterálisok valóságos hajszálerek, melyek összekötik a nagyobb átmérőjű ereket, és ha valamelyik nagy érben a vérkeringés megszűnik, a kísérő erek kitágulnak, és bizonyos mértékben átveszik az elzáródott ér vérellátását. A kollaterális érrendszer mértéke nagyrészt veleszületett tulajdonság, de rendszeres mozgással fejleszthető.
- Fokozódik a szívizom perfúziója.
Mozgás hatására csökken a szívizom terhelésre fellépő oxigénigénye, ezért alacsonyabbá válik a szívfrekvencia és további előnyös hatásokon túl csökken a szisztolés és diasztolés vérnyomás is.
- Fokozódik a fibrinolysis
Amennyiben mégis bekövetkezik az érelzáródás, az edzett szív-érrendszer elősegíti a vérrög feloldására alkalmazott gyógyszerek hatásos működését.
- Csökken az elhízás veszélye, fokozódik az inzulinérzékenység
Ezek a pozitívumok közvetve mind hozzájárulnak a normál vérnyomás és az egészségesebb szív-érrendszer fenntartásához.

Mielőtt belevágnánk

- Tudjuk tehát, hogy a mozgás rendkívül jól hat az egészségre, ezen belül pedig a rezisztenciaedzés – köznyelven erősítés – a metaanalízisek szerint 3-3,5 Hgmm vérnyomáscsökkenést okoz. Érdemes heti 2-3 alkalommal, közepes intenzitással 8-12 ismétlést végezni a nagy izomcsoportoknál, mint a törzs, kar, váll mellkas, csípő, lábak. Típus szerint legjobb gépi vagy kézi súlyokkal, esetleg saját testsúllyal végezni a gyakorlatokat – hangsúlyozza dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta. – Ugyanakkor tisztában kell lenni azzal, hogy elsősorban a középkorú, korábban nem mozgó, társbetegségekkel rendelkező személyek esetén rendkívül fontos a megelőző kardiológiai, sportkardiológiai kivizsgálás. Ennek elemei a részletes (családi) anamnézis, a fizikális vizsgálat, a nyugalmi és terheléses EKG, a szívultrahang és esetleg az ergospirometriai vizsgálat. Az eredmények figyelembevételével lehet összeállítani egy edzéstervet, és ha szükséges, egy ezzel összehangolt kezelési tervet is.  

 

Forrás: Budai Kardioközpont (www.kardiokozpont.hu)

 

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Zsófia

Ostrom u. 16.

Tisztelt Doktornő! Napok óta tartó ájulás érzet és gyors szívverés miatt jelentkeztem kardiológusnál a mai napon. Eredmény a következő: pulzus :120
Ekg: sinustachikardia, kp.tengelyállás, PQ 137ms, QRS 90 ms, izoel. ST-k, III-bqn kis neg., aVFben neg-pou, mashol pozitív T-k.
Az orvosom Raenom 5mgot irt fel 2*1et, illetve 0.25os Frontint.
Korábban is sok kivizsgáláson voltak az uh minimális mitralis prolapsust allapitott meg. Érdekelne a véleménye a Raenomrol? Nem veszélyes beszednem? Néha beremegéseket érzek. Köszönöm
Tisztelt Zsófia!

Nem tudom milyen vizsgálati eredmény alapján rendelték ezt a gyógyszert. Pontos választ csak a kezelőorvosa tud adni. Kérem hogy őt keresse fel problémájával. Amennyiben panaszai a konzultációt követően is fennállnak, várjuk vizsgálatra Kardiológiai Központunkban.

Üdvözlettel:
Dr. Sztancsik Ilona

Páciensek mondták

Részletes tájékoztatás

Kellemes környezet, hangulatos váró. Asszisztensek időben tájékoztattak az esetleges csúszásról. A doktornő valamennyi leletemet türelmesen áttekintette, megtudtuk beszélni a további teendőket, Részletes tájékoztatást kaptam az eredményeimmel kapcsolatban. 

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

FACEBOOK CSOPORTOK