A normális vérnyomás fenntartása fontos a jó egészség és a betegségek megelőzése érdekében. Optimális értéke több tényezőtől függ, például attól, hogy az adott személy milyen nemű, illetve hány éves.

Tartalom

Normális vérnyomás

Optimális a vérnyomás értéke

A normális vérnyomás fenntartása

Normális vérnyomás

Abban az esetben beszélünk normális vérnyomás értékről, ha a szisztolés 120 és 129 Hgmm, a disztolés pedig 80 és 84 közé esik. Persze az ideális vérnyomás érték az a 120/80 Hgmm vagy pedig az ez alatti lenne. Pontos értéket akkor kaphatunk, ha a vérnyomást mindig nyugalmi állapotban végezzünk, és nem egyetlen, hanem három mérés átlagából állapítjuk meg a vérnyomást.

Számít az is, hogy a vérnyomásmérés mely napszakban történik, ugyanis reggel magasabb a vérnyomásunk, mint este. Továbbá a pozíció, melyben a vérnyomás mérése történik, szintén számít. Vannak akiknél megfigyelhető az úgy nevezett „fehérköpenyes hatás”, amely annyit tesz, hogy az orvosi rendelőben magasabb vérnyomás értékeket mérnek, mint az otthoni méréseknél. 

Optimális a vérnyomás értéke

Ha a szisztolés érték 120 Hgmm, a diasztolés érték pedig 80 higanymilliméter, vagy pedig ez alatti értéket mutat. Amikor a vérnyomás ebbe a kategóriába esik, akkor a szívnek nem kell erőlködni a vér keringetése során. Emellett nagy valószínűséggel az erek is jó állapotban vannak a vér keringetése során. Mivel a vérnyomásnak optimális az értéke, ezért az érszűkület veszélye sem áll fenn. Normális vérnyomás - Kardioközpont

A normális vérnyomás fenntartása

Ahhoz, hogy a vérnyomásunk optimális érték tartományban maradjon érdemes az életmódon változtatni. 

  • Érdemes többet mozognia, ha pedig eddig nem volt az életének a része, akkor mindenképp el kell kezdeni  a testmozgást
  • A megfelelő étrend számos különböző mechanizmussal csökkentheti a rizikót: a testtömeg-, vérnyomáscsökkenés , a szérum cukor- és vérzsírok kedvező irányba tolódása pozitívan befolyásolja egészségi állapotunkat. 
  • Ha cigerattázik, akkor mindenképp érdemes abbahagynia a dohányzást vagy pedig a napi mennyiséget folyamatosan csökkenteni. 

Ahhoz azonban, hogy az ereink egészségét megőrizzük, és jó eséllyel megelőzzük a súlyos szív-érrendszeri betegségeket, minél előbb ki kell alakítani egy egészséges, élvezetes étrendet. A dietetikus által megtervezett, megvalósított és monitorozott dietoterápia a kardiovaszkuláris betegségek prevenciójának minden szintjén, valamint az életmódterápia részeként is alapvető.

Kapcsolódó cikkünk

Ezért veszélyes a magas vérnyomás menopauza idején

Ezért veszélyes a magas vérnyomás menopauza idején

Az orvos és a beteg is akkor jár a legjobban, ha a magas vérnyomásra úgy tekintünk, mint egy szindrómára, ami az egész szervezetre kihat. Dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája szerint külön figyelmet érdemes fordítani erre a kérdésre a menopauzában, amikor egyébként is megemelkedhet a vérnyomás, és más tényezők is fokozhatják a nőket érintő rizikót.

Létrehozás ideje: 2022.05.30
Utolsó módosítás: 2023.10.10