Abban az esetben beszélünk normális vérnyomás értékről, ha a szisztolés 120 és 129 Hgmm, a disztolés pedig 80 és 84 közé esik. Persze az ideális vérnyomás érték az a 120/80 Hgmm vagy pedig az ez alatti lenne. Pontos értéket akkor kaphatunk, ha a vérnyomást mindig nyugalmi állapotban végezzünk, és nem egyetlen, hanem három mérés átlagából állapítjuk meg a vérnyomást.

Számít az is, hogy a vérnyomásmérés mely napszakban történik, ugyanis reggel magasabb a vérnyomásunk, mint este. Vannak akiknél megfigyelhető az úgy nevezett „fehérköpenyes hatás”, amely annyit tesz, hogy az orvosi rendelőben magasabb vérnyomás értékeket mérnek, mint az otthoni méréseknél. 

Optimális a vérnyomás értéke, ha a szisztolés érték 120 Hgmm, a diasztolés érték pedig 80 higanymilliméter, vagy pedig ez alatti értéket mutat. Amikor a vérnyomás ebbe a kategóriába esik, akkor a szívnek nem kell erőlködni a vér keringetése során. Emellett nagy valószínűséggel az erek is jó állapotban vannak a vér keringetése során. Mivel a vérnyomásnak optimális az értéke, ezért az érszűkület veszélye sem áll fenn. 

Ahhoz, hogy a vérnyomásunk optimális érték tartományban maradjon érdemes az életmódon változtatni. 

  • Érdemes többet mozognia, ha pedig eddig nem volt az életének a része, akkor mindenképp el kell kezdeni  a testmozgást
  • A megfelelő étrend számos különböző mechanizmussal csökkentheti a rizikót: a testtömeg-, vérnyomáscsökkenés , a szérum cukor- és vérzsírok kedvező irányba tolódása pozitívan befolyásolja egészségi állapotunkat. 
  • Ha cigerattázik, akkor mindenképp érdemes abbahagynia a dohányzást vagy pedig a napi mennyiséget folyamatosan csökkenteni. 

Ahhoz azonban, hogy az ereink egészségét megőrizzük, és jó eséllyel megelőzzük a súlyos szív-érrendszeri betegségeket, minél előbb ki kell alakítani egy egészséges, élvezetes étrendet. A dietetikus által megtervezett, megvalósított és monitorozott dietoterápia a kardiovaszkuláris betegségek prevenciójának minden szintjén, valamint az életmódterápia részeként is alapvető.

Kapcsolódó cikkünk

Magas vérnyomással így mozogjon!

Magas vérnyomással így mozogjon!

A magasvérnyomás betegek sokszor azért zárkóznak el a mozgás elől, mert félnek, hogy még magasabbra szökik a vérnyomásuk. Dr. Vernes Réka, a KardioKözpont életmód orvosa szerint valóban vannak kerülendő sportok, de jól felépített mozgás- és életmód programmal a vérnyomás hosszútávon csökkenthető. 

Létrehozás ideje: 2022.05.30
Utolsó módosítás: 2022.06.30