Túlsúly szerepe a kardiológiában
Túlsúly szerepe a kardiológiában

Az elhízás napjainkban olyan mértéket öltött, hogy mindenképp kell vele foglalkozni, kell ellene tenni. Az elmúlt évtizedekben Európa országaiban 10-40%-kal növekedett a túlsúlyosak száma. Miért alakul ki úgy, hogy észre sem veszik sokan a folyamatot, csak azt, hogy már egészségügyi, gyakran önértékelési, mentális problémái vannak?

A civilizáció áldásai ugyanúgy átkok is. Az ülőmunka, a mozgás hiánya, a túlzott kényelem társulva a lényegesen több és rosszabb minőségű, üres kalóriákat tartalmazó étkezéssel, napról napra rontja a kondíciót, a szív és érrendszer állapotát, összességében a szervezet egészségét. Nem beszélve a káros szenvedélyekről, a mindennapos stresszről és annak kezelésének hiányáról, a pihenés mellőzéséről. Ezek mind- mind együttesen egy szempillantás alatt túlsúlyossá teszik az embert.

Milyen következményekkel számolhat biztosan egy elhízott nő/férfi?

Szív és érrendszeri betegségek, magas vérnyomás, 2-es típusú cukorbetegség, daganatos betegségek, ízületi  megbetegedések, anyagcsere zavarok, korai halálozás. A WHO szerint az elhízás egyértelműen a leggyakoribb, nem fertőző krónikus megbetegedés. Ijesztően hangzik, de a magyar lakosság 80%-a küzd túlsúly problémákkal. Ez nem csak egészségügyi, hanem már társadalmi problémának számít.

Első lépések:

Táplálkozás

A BMI ,(Body Mass Index) a testösszetétel mérése, a táplálkozási, mozgási szokások felmérése kiinduló alapot adhat egy hosszú távon tartható egészséges életmódra váltás esetén. Az alapanyagcsere meghatározása után láthatóvá válik, hogy  mennyivel több az energia bevitele egy súlyproblémákkal küzdőnek, mint amennyire szüksége lenne.  Tehát az egyik fontos lépés a megfelelő energia bevitelű és tápanyagtartalmú étrend. A zsírbevitel csökkentése, a cukorfogyasztás mérséklése, valamint a rendszeres zöldség és gyümölcs és minőségi fehérje  fogyasztás amik az alapjai a sikeres testsúlycsökkentésnek.

Nem szabad elfeledkezni a folyadékfogyasztásról sem. A test 70%-a víz, ebből következik, hogy milyen szinten fontos a tiszta víz ivása. A személyre szabott étkezési szokások kialakításában leghatékonyabban egy dietetikus tud segíteni. Így elkerülhető a jojó effektus, a vitamin hiány, anyagcsere zavar kialakulása.

Mozgás

A mozgáshiány megszüntetése ezzel párhuzamosan ugyanolyan fontos. Hetente összesen 150 perc közepes intenzitású testmozgás kell, melyet legjobb kiegészíteni heti 2 alkalommal izomerősítő edzéssel. Törekedjen a minden napos 10-15 perces sétára, lift helyett a lépcsőt válassza, jó idő esetén kerékpározzon, sétáljon a munkahelyre. Nap közben az asztal mellől óránként álljon fel és sétáljon pár percet.  

Az egyénre szabott mozgásprogram és pulzuskontrollált edzések meghatározásához kérje mozgásterapeuta, gyógytornász segítségét. A mozgásformák jelentős túlsúly esetén nincsenek megszabva. A lényeg, hogy mozogjon, így beindulnak az anyagcsere folyamatok, edződik a szív és érrendszer, továbbá beindul a felesleges zsírsejtek leadása. 

Lelki egyensúly

A harmadik front ahol szükség esetén dolgozni kell a túlsúlyos állapot megszüntetésén, az a mentális egészség. A helytelen táplálkozás, sportok mellőzése és a stressz nagy százalékban negatív irányba változtatja a mentalitást. Ha valaki nem képes megküzdeni egyedül azzal, hogy az egészséges, hosszú élet érdekében már ma el kell kezdenie tudatosan táplálkozni, mozogni, pihenni, akkor érdemes mentálhigiénikus szakembert felkeresnie, aki segít az indulásban.

10 kg fogyás esetén a labor értékeken is visszaköszönnek a szervezet megkönnyebbülésére utaló pozitív változások.  Csökken a magas vérnyomás, csökken a vér magas koleszterin szintje, enyhülnek az anyagcsere problémák, ízületi panaszok, növekszik az energiaszint. Jobb teljesítmény a munkában, a magánéletben. Ezek a változások néhányak a sok közül. Ezért nagyon fontos minden súlyfelesleggel rendelkező ember számára, hogy érdemben tegyen egészségéért. 

 

FACEBOOK CSOPORTOK