Szerző: Vajdovich Dorottya

Pár évvel ezelőtt egy átfogó spanyol, úgynevezett PREDIMED-tanulmányban számoltak be a Mediterrán-étrend szív- és érrendszerre gyakorolt hatásairól. A következőkben ezt a tanulmányt ismertetem.

Mit jelent az, hogy „PREDIMED”?

A Mediterrán-étrend jellemzői   

Miről szólt a vizsgálat?

A vizsgálat résztvevői

Három étrendi csoport összehasonlítása

Mi változott a vizsgálat időszaka alatt?

Az étrendi kezelés eredménye 

Mit jelent az, hogy „PREDIMED”?

A „PREDIMED” egy mozaikszó, ami a Prevention (megelőzés), Diet (diéta, étrend) és a Mediterranean (mediterrán) szavak összetétele, vagyis a Mediterrán-diétával történő betegségmegelőzést vizsgálták.

A Mediterrán-étrend jellemzői        

Mediterrán diétaA Mediterrán-diéta olyan ételeket, élelmiszereket és életmódbeli szokásokat ajánl, amit a mediterrán országok lakói folytatnak, ugyanis számos tanulmányban leírták, hogy a mediterrán lakosság körében jóval ritkábban fordulnak elő szív- és érrendszeri megbetegedések, köztük a magas koleszterinszint, magas vérnyomás, szívinfarktus vagy stroke. A Mediterrán-étrend jellemző élelmiszere az olívaolaj, a halak és tengergyümölcsei, a zöldségek, gyümölcsök, a teljes értékű gabonafélék, az olajos magvak, kis mennyiségben a tejtermékek, a vörös hús, az édesség és vörösbor. (1. kép: forrás: American Society of Nutrition)

Miről szólt a vizsgálat?

Ebben a vizsgálatban kétféle Mediterrán diétát (egy extra szűz olívaolajjal kiegészített, illetve egy olajos magvakkal kiegészített) hasonlítottak össze egy csökkentett zsírtartalmú ételeket ajánló kontroll-diétával. Azt vizsgálták, hogy az extra szűz olívaolajjal vagy az olajos magvakkal kiegészített Mediterrán-diétát folytatók esetében ritkábban fordulnak-e elő szív- és érrendszeri betegségek, mint az alacsony zsírtartalmú diétát folytatók körében, vagyis kérdés az volt, hogy valóban megelőzheti-e a Mediterrán diéta a szív- és érrendszeri megbetegedések és események előfordulását.

Kapcsolódó cikkünk

Tonhalas-zöldséges tortilla

Tonhalas-zöldséges tortilla

A nyári melegben mindig jól jön egy gyors és hideg ebéd- vagy vacsoraötlet, ami pár egyszerű, könnyen beszerezhető alapanyagot tartalmaz, mégis különleges étel lesz belőle. Készítse el ezt az egyszerű, de nagyszerű tonhalas-zöldséges tortillát!

A vizsgálat résztvevői

A vizsgálatban összesen közel 7450 résztvevőt vizsgáltak. A résztvevők több mint fele 60-80 év körüli nő és kicsivel kevesebb, mint a fele 55-80 év körüli férfi volt. Olyan személyeket választottak, akiknél még nem fordult elő semmilyen szív- és érrendszeri betegség, viszont nagy kockázatnak vannak kitéve, ugyanis túlsúlyosak, elhízottak vagy II-es típusú cukorbetegek vagy dohányoznak, esetleg magas a vérnyomásuk vagy emelkedett az LDL-koleszterin szintjük. 

Három étrendi csoport összehasonlítása

A résztvevőket a három különböző étrendi csoportba (Mediterrán-étrend kiegészítve olívaolajjal, Mediterrán-étrend kiegészítve olajos magvakkal és alacsony zsírtartalmú diéta) egyenlően osztották el. A vizsgálat nagyjából 5 éven keresztül zajlott.

A Mediterrán-étrendek és az alacsony zsírtartalmú étrend ajánlott és nem ajánlott összetevői:

 

Mediterrán- étrendek

Alacsony zsírtartalmú étrend

Aminek a fogyasztása javasolt

≥4 ek. olíva olaj/nap

≥3 adag alacsony zsírtartalmú tejtermék/nap

≥3 adag dióféle és földimogyoró/hét

≥3 adag kenyéfélékből, tésztából, rizsből és burgonyából/nap

≥3 adag gyümölcs/nap

≥3 adag gyümölcs/nap

≥2 adag zöldség/nap

≥2 adag zöldség/nap

≥3 adag hal és tengergyümölcsei/hét (különösen zsírosabb halak)

≥3 adag sovány hal és tengergyümölcsei/hét

≥3 adag hüvelyes/hét

 

≥2 adag Sofrito*/hét

vörös húsok helyett fehér húsok (pl. csirkemell, pulykamell)

legalább 7 pohár vörösbor az étkezésekhez/hét (azoknál, akik amúgy is rendszeresen fogyasztanak)

Aminek a fogyasztása csak kis mennyiségben javasolt

<1 pohár szóda/nap

≤2 ek. növényi olaj, beleértve az olíva olajat/nap

<2 adag pékáru, péksütemény, édesség/hét

≤1 adag általános péktermékek, péksütemények, édességek/hét

<1 adag kenőzsiradék (pl. vaj)/nap

≤1 adag olajos magvak és zsírban sült snackek/hét

<1 adag vörös hús, előkészített hús/nap

≤1 adag vörös és az előkészített zsíros húsok/hét

 

mindig szükséges eltávolítani: a látható zsír a húsokon és a levesben

≤1 adag zsíros halak és olajos halkonzervek/hét

≤1 adag kenőzsiradék/hét

≤2 adag Sofrito*/hét

*Sofrito: paradicsomból és hagymából készült szósz, ami gyakran tartalmaz fokhagymát, aromás zöldfűszereket és kevés olívaolajat.

Nem volt korlátozási javaslat az energiabevitelt tekintve, viszont a napi rendszerességű fizikai aktivitást erősen ajánlották.

Mindkét Mediterrán-diétát és a kontroll diétát követő személyek számára egyaránt dietetikusok rendszeresen egyéni és csoportos étrendi kurzust tartottak. (Azt, hogy a résztvevők hogyan tartották be az étrendet, kérdőívvel mérték fel, ezen kívül a testsúlyt, a testmagasságot és a derékkörfogatot közvetlenül, manuálisan mérték.)

Mi változott a vizsgálat időszaka alatt?

A Mediterrán-étrendre vonatkozó kérdőívek javultak a nyomon követési időszak alatt és jelentős különbségek voltak a Mediterrán-étrendű csoportok és a kontroll-csoport között.

A két Mediterrán-étrendi csoportban résztvevők megnövelték a heti halfogyasztásuk mennyiségét és a hüvelyesek fogyasztását a kontroll csoporthoz képest. Ezen kívül az extra szűz olívaolajjal kiegészített Mediterrán-étrendbe soroltak növelték az extra szűz olívaolaj bevitelüket és kis mértékben a heti olajos magfogyasztást, míg az olajos magvakkal kiegészített Mediterrán-étrendet követők kisebb mértékben, de növelték az extra szűz olívaolaj bevitelüket és heti többször olajos magvakat is fogyasztottak.

A Mediterrán-étrendeket folytatóknál a fő tápanyagváltozás a zsírtartalom mennyiségében, valamint a kiegészítő élelmiszerek összetételében nyilvánult meg. 

Cikkek melyeket mindenképpen olvasson el!

Az étrendi kezelés eredménye

A kezelést követő elemzésben a legkevésbé az extra szűz olívaolajjal kiegészített Mediterrán-étrendet követők körében következtek be szív- és érrendszeri betegségek és események. Ezt követette az olajos magvakkal kiegészített Mediterrán-étendet követők csoportja. A legtöbb szív- és érrendszerben bekövetkezett károsodás az alacsony zsírtartalmú kontroll-csoportot követők körében következett be.

Az elemzés, amely a diéták betartására vonatkozó információkat tartalmazta, azt mutatta, hogy a szív- és érrendszeri események arányában mutatkozó különbség nagyobb volt a Mediterrán-étrendben részesülők és a kontroll diétához rendeltek között azoknál, akik az étrendet jobban betartották.

Összességében, ebben a vizsgálatban a szív- és érrendszeri betegségek szempontjából az energia-korlátozás nélküli extra szűz olívaolajjal vagy olajos magvakkal kiegészített Mediterrán-étrendben részesülőknél alacsonyabb volt a súlyos szív- és érrendszeri események aránya, mint a csökkentett zsírtartalmú étrendben részesülő kontroll csoport tagjainál. Ezek az eredmények alátámasztják a Mediterrán-étrend potenciálisan kedvező hatását a szív- és érrendszeri betegségek elsődleges megelőzésének szempontjából. 

Téma szakértője

Specialitások:
  • testsúlycsökkentés
  • koleszterin-csökkentő étrend
  • vérnyomás-csökkentő étrend
  • kizárólag felnőtt ellátás

Létrehozás ideje: 2023.05.23
Utolsó módosítás: 2023.05.23