Befolyásolja-e a testsúlycsökkenés a vérnyomást?

Befolyásolja-e a testsúlycsökkenés a vérnyomást?

urologiaikozpont.hu Létrehozva: 2017.05.02 09:01 Módosítva: 2017.08.04 15:12
A súlytöbblet erősen befolyásolja és a vérnyomást, valamint a koleszterinszintet. Dr. Sztancsik Ilona, a Budai KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta, sportorvos szerint az elhízás önmagában is növeli az értékeket, a jó hír azonban, hogy a többlet csökkentésével a vérnyomás és koleszterinszint is csökkenthető.

A vérnyomás csökkentése a testtömeg-indextől is függ

A magas vérnyomás csökkentése akkor a leghatékonyabb, ha a szakemberek figyelembe veszik a páciens testtömeg-indexét (BMI) – derül ki a State University of New York's Downstate Medical Center tanulmányából. A kutatók általánosságban azt állapították meg, hogy az elhízott betegek legjobban a vizelethajtó gyógyszerekre reagáltak, A kalciumcsatorna blokkolók egyaránt beválhatnak vékonyabb és elhízott személyeknél is. (Az ilyen gyógyszerek részben meggátolják a kalcium belépését a szívizomba, így a szív nem húzódik össze olyan nagy erővel, és emiatt csökken a terhelése.) A szakértők szerint ezek a megállapítások nagy segítséget jelenthetnek a leghatékonyabb kezelések megválasztásában.

Fogyással a vérnyomás csökkentéséért

magas vérnyomás fogyás- A magas vérnyomás csökkentése feltétlenül cél kell, hogy legyen a komoly szövődmények elkerülése végett. Mindazonáltal a betegeknek ajánlott a gyógyszereken kívül az orvos életmódra vonatkozó tanácsait is elfogadnia és betartania. Az életmódnak ugyanis önmagában is gyógyító hatása van. Kutatások bizonyítják, hogy túlsúly esetén a testsúlycsökkentés, a sóbevitel mérséklése és a fizikai aktivitás fokozása jelentős vérnyomáscsökkenést eredményez. Azt is egyre több adat bizonyítja, hogy az alkoholfogyasztás mérséklése és a dohányzás elhagyása kedvező a vérnyomás értékeire. Hasznos a DASH-diéta, amelynek lényege a naponta négyszeri gyümölcs, zöldség, két-három alkalommal sovány tejtermék- és rendszeres hal-, valamint fehér hús-fogyasztás. A nem gyógyszeres kezelési formák közül a túlsúly esetén alkalmazott testsúlycsökkentés a leghatékonyabb: 10 kg fogyás a szisztolés vérnyomásértéket 5–15 Hgmm-rel mérsékli – ismerteti dr. Sztancsik Ilona, a Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta, sportorvos. - Ugyanennyi fogyás esetén ráadásul csökken a magas koleszterinszint, enyhülnek az anyagcsere problémák, ízületi panaszok, növekszik az energiaszint.

A fogyás 3 pillére

1. Táplálkozás

A BMI mérése, a táplálkozási, mozgási szokások felmérése kiinduló alapot adhat a hatékony életmódváltáshoz. Az alapanyagcsere meghatározása után láthatóvá válik, hogy  mennyivel több az energia bevitele egy súlyproblémákkal küzdőnek, mint amennyire szüksége lenne. A személyre szabott étkezési szokások kialakításában leghatékonyabban egy dietetikus tud segíteni. Így elkerülhető a jojó-effektus, a vitaminhiány, anyagcsere-zavar kialakulása.

2. Mozgás

Hetente összesen 150 perc közepes intenzitású testmozgás lenne szükséges, melyet legjobb kiegészíteni heti 2 alkalommal izomerősítő edzéssel, előtte azonban kardiológiai felmérés szükséges. Az egyénre szabott mozgásprogram és pulzuskontrollált edzések meghatározásában a szakorvosi eredmény figyelembevétele mellett mozgásterapeuta, gyógytornász segíthet. Jelentős túlsúly esetén érdemes dinamikus testmozgással kezdeni, amennyiben probléma nem jelentkezik, beépíthető a statikai mozgás, vagyis az erősítés. A lényeg, hogy mozogjunk, így beindulnak az anyagcsere folyamatok, edződik a szív- és érrendszer, nekilódulhat a fogyás. A leghatékonyabb edzésforma a zsírégetésre az intervall edzés, ebben az esetben edzés után még órákkal is kitart a zsírégető hatás, ugyanakkor segít csökkenteni az inzulinrezisztenciát, javítja a sejtek inzulin-érzékenységét. Az izomvesztés veszélye nem fenyeget, mert a gyors (sprint) mozgások rövid ideig tartanak. 

3. Lelki támogatás

A harmadik front, ahol szükség esetén dolgozni kell a túlsúlyos állapot (és ezzel összefüggésben az egészségi panaszok) megszüntetésén, az a mentális egészség. A helytelen táplálkozás, sportok mellőzése és a stressz nagy százalékban hozzájárul a testsúly emelkedéséhez, a rossz hangulat és különböző betegségek kialakulásához. Ha valaki nem képes megküzdeni egyedül azzal, hogy az egészséges, hosszú élet érdekében már ma el kell kezdenie tudatosan táplálkozni, mozogni, pihenni, akkor érdemes mentálhigiénikus szakembert felkeresnie, aki segít az indulásban.

Forrás: Budai KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

 

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Üdvözletem. Kiss Norbert vagyok 25 éves,és immár lassan 3 hónapja küzdök légszomjal és szédüléssel,orvosknál is voltam.tüdő röntgen,légzés teszt,vér teszt,ideg orvos,pszihológus,sziv orvosnál is voltam megnézte a szivemet és a kerékpárra is felültem és használtam és mindenhol minden rendben.tüneteim:légszomj,test elzsibbadás,testhő ingadozás néha vagy felhevülök vagy a végtagjaim lesznek szinte majdnem jéghidegek,az arcom is elfehéredik,szédülök,szapora sziv verés,néha mélyülő lélegzés,arcom és az orrom is elzsibbad.mindenki azt mondja pánik roham de hozzateszem két rossz fogam is van.most én pánikbeteg vagyok ideg vagy tudat alatti ideg alapon vagy a rossz fogam gennyesedik és már a szivemig hatolt a baj.könyörögve kérek választ és megoldást mert már megőrülök. elegem van ezekböl a tünetekböl.

dr. Sztancsik Ilona
dr. Sztancsik Ilona kardiológus
Tisztelt Kiss Norbert!
Köszönöm a bizalmát, hogy problémájával hozzám fordult.
Panaszai alapján felmerül valóban a pánik betegség, de pontos véleményt személyes konzultáció, ill. az előző vizsgálatok átnézése után tudnék mondani.
Üdvözlettel:
Dr. Sztancsik Ilona

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Alapos

Különösen jó volt Sztancsik doktornő alapos vizsgálata és körültekintő javaslatai.

További vélemények

Kapcsolódó videók

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

PRIMA MEDICA