Híreink
Mik a kilátások pangásos szívelégtelenség esetén?

Mik a kilátások pangásos szívelégtelenség esetén?
dr. Vaskó Péter
Létrehozva: 2018.05.02 08:08 Módosítva: 2018.07.11 07:38
2018-07-11 07:38:36.316289 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

A szívelégtelenség olyan betegség, amely sajnos egyre súlyosabbá válik – különösen kezelés nélkül. Dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont kardiológusa szerint azonban megfelelő, gondosan felépített életmóddal és orvosi kezeléssel jelentősen javíthatók az életkilátások. 

A szervezet kompenzálni próbál

A (pangásos) szívelégtelenség esetén a szívnek nehézséget okoz, hogy megfelelő mennyiségű vért pumpáljon a testbe, a szervezet azonban ezt próbálja kompenzálni. Ennek egyik lehetősége, hogy hormonok segítségével megemeli a pulzust, a másik pedig a vesék fokozott só-, illetve a szervezet vízvisszatartása. A visszatartott víz növeli a keringő vér mennyiségét, és ezáltal javítja a keringést. Ez utóbbi mechanizmusnak köszönhetően az átmeneti teljesítményfokozódást követően a szívelégtelenség súlyosbodása során a folyadékfelesleg kilép a keringésből, és különböző testrészeken gyűlik össze, aminek egyértelmű tünete a duzzanat, az ödéma megjelenése.
A szívelégtelenség gyakran más betegségek talaján alakul ki, mint például egy veleszületett szívbetegség, magas vérnyomás, szívkoszorúér betegség, szívinfarktus vagy valamilyen gyulladás, ami roncsolja a szívizmokat. Az American Heart Association 2016-os tanulmánya szerint a szívelégtelenséggel diagnosztizált emberek fele a diagnózis megszületése után 5 évnél tovább él. A betegségnek négy stádiuma van, és mindegyik más-más kilátásokkal bír, bár a szakszerű ellátás a legenyhébb, I. stádiumban sem elhagyható. Minél hamarabb ismerik fel és kezelik az állapotot, annál jobbak a túlélési esélyek.  A diagnosztika eszközei elsősorban a fizikális vizsgálat, a nyugalmi EKG,  a szívultrahang vizsgálat, a laboratóriumi vizsgálat és végül a terheléses vizsgálat.

A négy stádium

I. stádium
Ebben a szakaszban többnyire nincsenek még tünetek, amelyek akadályoznák a teljesítőképességet, de már kimutathatóak a betegség jelei.

II. stádium
Enyhébb jelek már mutatkoznak, a nagyobb megterhelést már nehezebben viselik a betegek és gyakran vannak szívet érintő komplikációk is. Ebben a fázisban teljesítménycsökkentést és életmódváltás szokás javasolni.

III. stádium
Ilyenkor már rendszeresen mutatkoznak tünetek, a gyengeség, a nehézlégzés, a gyakori vizelés a mindennapi tevékenységet is befolyásolja.

IV. stádium
Ebben a stádiumban a legkisebb tevékenység is komoly megterhelést jelent, nyugalomban is jelentkeznek a tünetek. Gyakran kórházi ellátást igényel.

A kezelés két pillére: az életmód és a gyógyszerek

szívelégtelenség kardiológusBármilyen stádiumban is tart a betegség, az életmódbeli változtatások csökkenteni tudják a tünetek mértékét, javítják az életkilátásokat és az életminőséget. A legfontosabb teendők a megfelelő táplálkozás és a mozgás bevezetése. Táplálkozási szempontból a legfontosabb a túlzott sóbevitel csökkentése, az alkoholfogyasztás minimalizálása, a zsíros, vörös húsok felváltása fehér húsokra és főként halakra. Ha sikerül több zöldséggel és gyümölccsel, kevesebb fehérliszttel és cukorral felépíteni az étrendet, azzal jó eséllyel a túlsúly is redukálható, ami önmagában is megkönnyíti a szív munkáját. Fizikai aktivitás szempontjából fontos a szakszerű felügyelet és iránymutatás, edző, mozgásterapeuta, gyógytornász bevonásával. A szív-érrendszer számára szinte gyógyír a kardiomozgás – szigorúan csak biztonságos mértékben -, jó választás lehet az úszás, a tempós gyaloglás, kocogás, biciklizés.
- A szívelégtelenség kezelésében kettős célja van a gyógyszerelésnek. Egyrészt szeretnénk javítani a szív pumpafunkcióját, másrészt csökkenteni kívánjuk a testben lévő folyadék mennyiségét, hogy ezzel is enyhítsük a szívre nehezedő nyomást. Ezen célok eléréséhez az alapos kardiológiai kivizsgálás után tudunk dönteni a szükséges gyógyszerek típusáról, azok megfelelő kombinációjáról. Szóba jöhetnek a renin-angiotenzin-aldoszteron rendszer aktivitását gátló szerek, a béta-blokkolók és a diuretikumok, de természetesen a legoptimálisabb szerek és azok adagolása csakis személyre szabottan választható meg. Súlyos, előrehaladott esetben előfordul, hogy már csak a műtét segíthet – ismerteti dr. Vaskó Péter, a Budai Kardioközpont kardiológusa. - A szívelégtelenséggel élők életkilátásai tehát nagyon sok tényezőtől függenek, hiszen éppúgy fontos, milyen stádiumban tart a betegség, mint az, hogy mikor kezdték el kezelni, milyen betegségek vannak még jelen, milyen életmódot él a beteg, illetve mennyire hatékony az orvos-beteg együttműködés.

 

Forrás: Budai Kardioközpont (www.kardiokozpont.hu)

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Szuzan

Ostrom utca 16.

Tisztelt Doktornő!Doktor úr!

5-6 éve kaptam egy infarktust.Megműtöttek jól vagyok hála istennek!Szedem a gyógyszereket rendszeresen.Tritáce,atova Teva,Nebiviol,Noacid és aspirin protect.De már mióta szedem a gyógyszereket akadtak némi problémáim.Ahogy jön a hideg és picit pihengetek,leülök kötögetni ,tv nézni ,a kezem fázni kezd,és elfehéredik.Raynaud-szindróma .A kardiológusom már küldött vele vér vételre is a Szent László kórházba,és ultrahangra is.semmit nem találtak.Annyit tett a kardiológus,hogy a Concort lecserélte a Nebiviolra.Mielőtt folytatnám lenne még egy problémám.A szemhéjam ödémás .Ezzel inkább nyáron küszködök.Voltam szemészeten is vele.A Doktornő azt mondta amit ugye tudok is ,hogy ugye meg van ereszkedve a szemhéjam,ami örökletes oké,de mitől van benne víz? Mitől ödémás,erre azt mondta mert ödémásodásra hajlamos vagyok.Írt fel gyógyszert és krémet,ami természetesen nem használ.Mondtam a házi orvosnak,mondtam a kardiológián,nem tudnak segíteni.Gyógyszertárban már allergia elleni cseppeket is adtak,de műkönnyet és még pár félét ami szintén nem használt.Aztán folytatom amit elkezdtem.Már elég régóta nyomozgatok,mert segítséget nem kapok orvosoktól.Már keringés javító teát is iszok:((( na mindegy!Próbálok egészségesen táplálkozni.Naponta 10 km gyaloglok.A lényeg olvasgatom egy ideje a gyógyszereim mellékhatásait.Nem lehet ,hogy ott a probléma?De az orvosom miért cserélte le a Concort ,a Nebiviolra ha ugyan úgy a hideg érzet ott van mint mellékhatás?Miért nem kapok másikat?Mire lehetne lecserélni?A Tritáce ödémásodást okoz ,mire tudom lecserélni amiben nincs ez a fajta hatás?már nem bírom elviselni magam mind a két tünet egy nagyon kellemetlen dolog.Rossz érzet!Családanya vagyok ,szeretném a családomat ellátni,és helyette pityergek,hogy milyen rosszúl vagyok,és senki nem segít!Szeretnék megoldást találni!Kérem a Doktornő segítségét.Nagyon szépen köszönöm.használt.
Tisztelt Hölgyem!

Sajnos, a leírt tünetek és a panaszok alapján nem tudom megmondani. Nem világos, hogy mi a legfontosabb elváltozás, mert a szem körüli ödéma csak másodlagos és nincs összefüggésben a gyógyszerekkel és a korábbi infarktussal sem.
Javasolni tudom Önnek, hogy jöjjön el hozzánk egy személyes konzultációra.

Üdvözlettel:
dr. Vaskó Péter

Páciensek mondták

Foglalkozott a problémámmal

A megérkezésemkor udvarias útbaigazítást kaptam - első alkalommal kerestem fel Önöket. Nem kellett várakoznom, a megbeszélt időpontban sorra is kerültem. A főorvos úr nyugodtan, figyelmesen végighallgatott és úgy éreztem nem egy "tárgy vagyok a számára, amit majd valahogy meg kell javítani". Foglalkozott - nem sietve - a problémámmal és udvariasan közölte a lehetséges megoldási módokat. Összességében csak pozitívan tudom értékelni a szolgáltatásukat. 

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

FACEBOOK CSOPORTOK