A magas vérnyomás olyan extra terhet ró a szívre és az erekre, amely gyengítheti és rombolhatja azokat. Dr. Kapocsi Judit PhD, a Budai Kardioközpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája a következményeket vette számba.

Minél magasabb az érték, annál komolyabb veszélyt jelenthet

A magas vérnyomással kapcsolatban még mindig él az a tévhit, hogy mivel jellemzően nem okoz zavaró tünetet, nem is igényel kezelést – ismerteti Dr. Kapocsi Judit PhD, a Budai Kardioközpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája. -  Sokan csak a következményes problémák, megbetegedések miatt fordulnak orvoshoz, holott a kezeletlen magas vérnyomás alattomosan számos módon károsíthatja a szervezetet. 

Mely szervekre hogyan hat?

magas vérnyomás- Szív
Mivel a szívnek nagyobb nyomással szemben kell pumpálnia a vért a szervezet felé, ez az erőfeszítés idővel a szív izmainak megnagyobbodását is okozhatja, ami akár veszélyes állapothoz is vezethet. A magas vérnyomás következményesen okozója lehet a szívinfarktusnak és a szívelégtelenségnek is.
- Agy
Az emelkedett vérnyomás hozzájárul a stroke kialakulásához, és az ún. vaszkuláris (szív-érrendszeri eredetű) demencia megjelenéséhez, hiszen a vérellátás zavara miatt kevesebb oxigén és tápanyag jut az agyba.
- Vese
A magas vérnyomás vesekárosodást is okozhat, márpedig mivel a vese fontos feladata a kiválasztás, a salakanyagok kiszűrése, így ez a funkció is komolyan sérülhet. Ami pedig igazán veszélyes ebben az ördögi körben az az, hogy a vesekárosodás tovább emeli a vérnyomást, növeli a szívbetegség és a stroke rizikóját.
- Végtagok
A kezeletlen magas vérnyomás perifériás keringési elégtelenséget is okozhat, ami többek közt a lábakat érintheti. A hideg, zsibbadó lábak és a járás közbeni fájdalom hívhatja fel rá a figyelmet.
- Szem
Gyakran egy rutin szemvizsgálaton derül fény a magas vérnyomásra, ugyanis a szem kapillárisainak szűkülete, megvastagodása, esetleges szakadása árulkodó jelek. A magas vérnyomás okozta elváltozások ugyanakkor nem okoznak feltűnő látásromlást, legfeljebb fejfájás, szédülés, esetleg kettős látás jelentkezhet, de ez is főként csak az előrehaladott stádiumokban és komplikációk esetén.

Nők és férfiak problémái

- Erektilis diszfunkció
A férfiakat érintő probléma egyik oka lehet a magas vérnyomás okozta érkárosodás, amelynek következtében nem jut elég vér a péniszbe. Ezen kívül feltételezhető, hogy a romló endothel funkció is hozzájárulhat a probléma kialakulásához. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az erek egyre kevésbé képesek a tágulásra, vagyis egyre kevesebb vér képes átjutni rajtuk.
- Várandósság és magas vérnyomás
A már ismert hipertónia esetén tervezni kell a terhességet, és a vérnyomáscsökkentő szereket orvos segítségével át kell állítani olyan szerre, amely nem veszélyezteti a magzati fejlődést. Amennyiben korábban hipertónia nem volt ismert, akkor is gondosan mérni kell a vérnyomást, hiszen a terhesség provokálhatja az emelkedést. A terhességi, ún. gesztációs hipertónia kiemelt kezelést igényel, ahogyan természetesen a legrettegettebb forma, az ún. preeclampsia is.

- Magas vérnyomásról csak akkor beszélhetünk, ha térben és időben egymástól elkülönítve ellenőrizzük a vérnyomást, és azt találjuk, hogy nyugalmi állapotban végzett legalább két, három mérés során a vérnyomás értéke  140/90 Hgmm, vagy ennél magasabb. Ekkor lenne igazán fontos kivizsgáltatni magunkat, hogy megelőzhetőek legyenek az esetleges szövődmények- hangsúlyozza Kapocsi doktornő.

Forrás: Budai Kardioközpont (www.kardiokozpont.hu)

 

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

44 éves nő vagyok.Egy hete hirtelen kiugró magas vérnyomásom lett (200 körüli),mely tensiommal is nehezen rendeződött. Kérdèsem ilyen magas vèrnyomàsnàl mennyi idő alatt kène lemennie, s sikerül lehúzni normál keretek közè? Lehetsèges 140 körülire lehúzni?Az orvos elküldött laborba minden eredményem jó volt. Annyit mondott a magas vérnyomás ìgy szokott jelentkezni, hirtelen kiugró èrtèkkel.Azóta covercardot,concort szedek , úgy nèz ki kezd beállni most 1 hete. Itthon spinning biciklin szoktam ezelőt edzeni 2 hónapja, mikor kezdhetem újra az edzèst, kardio edzèsek jó ebben az esetben? Köszönöm vàlaszàt!
Kriszti

Dr. Petróczy Natália

belgyógyász
Tisztelt páciens!

Nem feltétlenül olyan módon, de úgy is jelentkezhet a magasvérnyomás-betegség. Amennyiben gyógyszer mellett vérnyomása normalizálódott, akkor már nyugodtan kezdjen el újra sportolni, a mozgás, különösen a kardio edzések kifejezetten jó hatással vannak a vérnyomásra. A mozgásterápia elkezdésekor fontosak a rendszeres mérések: vérnyomás 180/110 nyugalmi értéke felett nem szabad elkezdeni a sportolást, és terhelés közben nem érheti el a 220/120 értéket, mert az inkább árt, mint használ az egészségnek. Tehét érdemes az elején pár alkalommal megmérni a vérnyomását edzés előtt, alatt nem megy e 180-200 Hgmm körülire.
Egy kezelt hypertóniás betegnek is előfordul vérnyomás „kiugrások”. Olyan esetben lehet a rendszeresen szedett gyógyszert plusz adag bevétele, vagy 25-50 mg Tensiomin, bizonyos esetben inkább Niromint spray, de néha hasznosabb lehet enyhe nyugtató, vagy légzési gyakorlatok elvégzése. Ha gyógyszer bevétel után fél órávan nem csökkent a vérnyomása, lehet bevenni még 25-50 mg Tensiomint. Amennyiben vérnyomás kiugrik és emellett orrvérzés , rossz közérzet és fejfájás jelentkezik,a javasolt terápia mellett nem csökken és a panaszok is fennállnak, hívjunk orvost.

Üdv.
Dr.Petróczy Natália
Módosítás: 2018.07.11 07:30