Hogyan csökkentsük a rossz- és növeljük a jó koleszterin szintjét?

Hogyan csökkentsük a rossz- és növeljük a jó koleszterin szintjét?

dr. Sztancsik Ilona Létrehozva: 2018.05.28 07:40 Módosítva: 2018.06.20 09:02
2018-06-20 09:02:12.349481 Lifestyle
kardiokozpont.hu

Sokan tisztában vannak azzal, hogy vérünkben megkülönböztethetünk „rossz” és „jó” koleszterineket. Dr. Sztancsik Ilona, a Kardioközpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta és Szarka Dorottya dietetikus arról beszélt, hogyan javíthatjuk ezek arányát.

Nem kell ellenségként tekinteni a koleszterinre

A koleszterin maga nem egy eleve üldözendő anyag, sőt egy bizonyos mennyiségig kifejezetten szükséges, hiszen ez a sejtek egyik alkotóeleme, részt vesz a hormontermelésben és a D-vitamin szintézisében is. De akkor mégis miért beszélünk „rossz” (LDL) és „jó” (HDL) koleszterinről? Ha a vérzsírokat ultracentrifugálással szétválasztjuk, két frakciót kapunk: az alacsony sűrűségűt (LDL), és a magas sűrűségűt (HDL). Az úgynevezett káros koleszterin (LDL) szintje és a szív-érrendszeri betegségek különösen szorosan összefüggnek egymással. Ha a vérben túl sok LDL-koleszterin halmozódik fel, és a szervezet nem képes lebontani, az az artériák falában rakódik le. Ezek a plakkok pedig csökkentik az erek rugalmasságát, szűkítik az átmérőt. Mindezek miatt az erek egyre kevésbé képesek a megfelelő vérmennyiséget átengedni, ami miatt a környező sejtek kevesebb oxigént kapnak, és a szervek működése alapvetően károsodhat. Végzetes esetben az ér el is záródhat, ami szövetelhaláshoz vezet.

Így csökkenthetjük a „rossz”, vagyis az LDL koleszterin szintjét

koleszterin csökkentésA májunk elég koleszterint termel, hogy kielégítse a szervezetünk szükségleteit, így amit külsőleg, az élelmiszerrel és itallal viszünk be, többnyire már fölösleges. Tehát elsősorban a táplálkozásunk és életmódunk reformja az, ami csökkentheti a magas koleszterinszintet. Szarka Dorottya, a Budai Kardioközpont dietetikusa az elsődleges szabályra hívja fel a figyelmet: szem előtt kell tartani, hogy a telített és transzzsírok ne haladják meg a napi bevitt kalóriamennyiség 5-8 százalékát. Ennek érdekében az alábbi javaslatokat érdemes megfogadni:
- fogyasszunk kevesebb vörös húst, zsíros tejet, tejterméket,
- a baromfihúsról távolítsuk el a bőrt,
- csökkentsük az előrecsomagolt-, félkész-, kész- és gyorsételek fogyasztását,
- redukáljuk bizonyos trópusi zsiradékok mennyiségét, mint például a pálma- és a kókuszolaj,
- csökkentsük a cukorfogyasztásunkat; együnk kevesebb bolti kekszet, süteményt, nápolyit, rágcsálnivalót, pékárut és üdítőitalt,
- mérsékeljük a bolti sós, olajos rágcsálnivalókat is az étrendben, úgymint a chipszek, sós snackek, sós péksütemények, ízesített kekszek
- limitáljuk az alkohol mennyiségét, és ha iszunk, akkor is napi 1-2 dl jó minőségű vörösbort válasszunk,
- kérjük dietetikus segítségét egy étkezési terv kidolgozásában. Ez egyrészt valóban optimális, egyénre szabott étkezést tesz lehetővé, másrészt egy végiggondolt terv csökkenti a „kilengések” esélyét.

Dr. Sztancsik Ilonának, a Budai Kardioközpont szakorvosának szavaiból az is kiderül, hogy a koleszterinszint csökkentése szempontjából is lényeges, hogy kerüljük az aktív és passzív dohányzást, tartsuk fenn vagy állítsuk vissza a normál testsúlyt, és rendszeresen mozogjunk. Amennyiben pedig a magas koleszterinszint mellé más problémák is sorakoznak, mint például cukorbetegség vagy magas vérnyomás, feltétlenül szükséges az orvosi kezelés is. 

Így növelhetjük a „jó”, vagyis a HDL koleszterin szintjét

A dietetikus tanácsai a következők:

- Sütéshez-főzéshez használjunk vitaminokkal (pl. D-, A-vitamin) dúsított, többféle zsiradékot (pl. olívaolaj, repceolaj, kukoricaolaj, napraforgóolaj) is tartalmazó olajat.
- Építsünk több nyers zöldséget és gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonát az étrendünkbe.
- Ismerkedjünk meg az avokádóval; használjuk krémekhez, salátákhoz.
- Nem kell minden nap húst hússal enni, feltétként fogyasszunk olajos magvakból, gabonákból vagy babból, lencséből készült fasírtokat, tengeri halakat, zsírszegény túrót, tofut.
- A rizs- és burgonyaköret helyett színesítsük a menüt kölessel, hajdinával, quinoával.
- Mindig válasszuk az alacsony zsírtartalmú, sovány tejtermékeket.
- A fizikai aktivitás, a sport legyen része mindennapjainknak.

A margarinokkal kapcsolatban fontos, hogy körültekintően válasszuk ki az élelmiszereinket, azonban Magyarországon belül nem fenyeget minket a veszély, hogy káros transzzsírsavakban gazdag margarint vagy egyéb élelmiszert vásároljunk. Sajnos még mindig kevesen tudják, hogy a Magyarországon forgalomba hozott élelmiszerek, margarinok transzzsírsav-tartalma elenyésző, ugyanis csak ilyen termékeket szabad forgalomba hozni. Az Európában is párját ritkítóan szigorú, immár több mint négy éve életbe lépett hazai transzzsírsav-rendelet (71/2013.(XI.20) EMMI rendelet) következtében ugyanis Magyarországon csak 2g transzzsírsav/100g zsírtartalom határérték alatti termékek árusíthatók, ennek pedig minden margarin megfelel. Éppen ezért ezek az élelmiszerek nem hozhatóak összefüggésbe a transzzsírsavak egészségre gyakorolt negatív hatásaival.
A közhiedelemmel ellentétben a margarinok kenhetőségét már régóta nem a részben hidrogénezett növényi olajok, hanem az olyan, szobahőmérsékleten szilárd növényi zsiradékok biztosítják, mint a kókusz- és pálmazsír. A margarinok fő összetevői a növényi olajok és zsírok, amelyek tartalmazzák azokat a létfontosságú zsírsavakat is, amelyeket a szervezet nem képes magától előállítani. Egyes margarinok készítéséhez felhasznált jó minőségű repce- és lenolaj például természetes módon tartalmazza az omega-3 zsírsavakat, a napraforgóolaj pedig kimagasló E-vitamin és omega-6 zsírsav tartalma miatt hasznos alapanyaga a margaringyártásnak. Az értékes összetevők a gyártás folyamán is megmaradnak, hiszen a gyártás alapvetően az összetevők hűtés közbeni keverését jelenti. Szintén kevésbé közismert, hogy a zsírok természetes módon is tartalmaznak transzzsírsavakat, azokat teljesen kiiktatni a normál, vegyes táplálkozásból lehetetlen, mivel nagyon sokféle élelmiszerben előfordulnak, többek közt a húsokban és tejtermékekben. Még a hidegen sajtolt olívaolaj is tartalmaz nyomokban transzzsírt.

Szükséges lehet az orvosi segítség is

- A koleszterinszint csökkentéséért mindenki sokat tehet az életmódjának megváltoztatásával. A rendszeres testmozgás például erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Ugyanilyen jó hatású a testsúlyfölösleg leadása, hiszen már 3 kg súlycsökkenés mérhető koleszterinszint csökkenéssel jár – hangsúlyozza Sztancsik doktornő. – Ugyanakkor vannak olyan helyzetek, amikor gyógyszer is szükséges a normál értékek beállításához. Ilyen például, amikor öröklötten magas a koleszterinszint, illetve amikor már olyan előrehaladott az állapot, hogy a metabolikus szindróma más elemei is növelik a szív-érrendszer betegségek rizikóját. Ennek eldöntése és a megfelelő kezelés elrendelése mindenképpen szakorvosi feladat.

Forrás: Budai Kardioközpont (www.kardiokozpont.hu)

Téma szakértői

dr. Vaskó Péter

dr. Vaskó Péter

kardiológus, belgyógyász
Varga Dóra

Varga Dóra

dietetikus, Okleveles táplálkozástudományi Szakember MSc
Dr. Ferenczy Péter

Dr. Ferenczy Péter

kardiológus, belgyógyász

Orvos válaszol

Kedves Dr Sztantsik Ilona!
Azt szeretném kérdezni.hogy ez kóros -e?
Arimias pulzus,bal kamra hipertrophia,59mm.vlot vesek,spvt-k,vezetési késés ,pitvarfribrilláció,kamrai tachicardia,supraventlicularis tachicardia,qs komplexus,st-t eltérések,széles prs tachicardia 110 qrs,sineoralis,funkcionalis szárblokk,av vlokk,bal elülső fascicualis blokk,repol zavar,holosistoles zörej ,ef 30-40 %,szimptómás szivelégtelenség nyha3-4 stadium,restriktiv cardiomyoparia.
Ill.itt egy sziv mr lelet is
az eredmény 54%-ot lát 30-40% helyett 140 es pultusnál 
Ill.interventlicularis aszinkronia a jobb kamra késésével.ill.kontraszt anyag adását követően a basalis anteroseptalis segmentumban látható myocardialis halmozás.ez mit jelent?esetleg az infarktusok miatt halmozódik a kontrasztanyag?
Intraventlicularis vezetési zavarra utaló falmozgás kontrakciós mintázat 
ha lassabban dobog a szivem érzem a famozgászavart is

A kardiológus semmit sem mondott a 
Kezembe nyomta aztán ennyi.
válaszát köszönöm.  

Tünetek:a 240 pulzus óta.itt evés után lettem rosszul erős mellkasi nyomás fulladás .hányinger.karok zsibbadása.szédülés.teljes leizzadás.hátszúrás.200 nál halálfélelem 240 nél mintha megszakadt volna a szivem 2.5 órán keresztül ment így ekg nem készült.azóta teljes korlátozás.
Folyamatosan gyenge erőtlen fáradt erőtlen vagyok.
200 meter után 190 pulzus.sétánál erösödő mellkasi nyomás fulladás.ha emelek szorit a mellkasom fulladok.evés utáni eszméletvesztések.ami tilos.a kávé.alkohol.170 pulzus..mozgás.emelés.enni keveset.sexután erős mellkasi nyomás hányinger teljes erővesztés..meleget nem birom.
7x volt eszméletvesztésem.emelgetés.evéstúladagolás.terheléses vizsgálat után.pár méter is sok.van még szédülés.köhögés.fülzúgás is.ujjak zsibbadása lila kézfej és ujjak.
Az ujjak dagadnak.
4 fajta ritmuszavart észleltem .
1.vlot vesek
2.spvt-k
3.az eröltetéstől.pl.emelés.hányingerrel mellkasi fájdalommal hátszúrással.karzsibbadással.szédüléssel eszméletvesztéssel jár.
4.ugyanaz mint a 3 .csak nincs hányinger.de eszméletvesztés igen.
Előzmények.káliumhiány.agyalapi mirigy microadenóma

dr. Sztancsik Ilona
dr. Sztancsik Ilona kardiológus
Tisztelt Murmann László!

Az Ön által leírt vizsgálati eredmények alapján a panaszok hátterében súlyos szívelégtelenség, különféle ritmuszavar áll, mely alapján szigorú orvosi ellenőrzés, kórházi ellátás szükséges.

Kérem sürgősen keresse fel a kardiológusát a fent leírt panaszai miatt.



Tisztelettel:



Dr. Sztancsik Ilona

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Alapos

Különösen jó volt Sztancsik doktornő alapos vizsgálata és körültekintő javaslatai.

További vélemények

Kapcsolódó videók

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

FACEBOOK CSOPORTOK

Prima Medica Egészséghálózat