Szapora, szabálytalan pulzus? Ilyen okai lehetnek

Szapora, szabálytalan pulzus? Ilyen okai lehetnek

dr. Sztancsik Ilona Létrehozva: 2021.10.11 10:08 Módosítva: 2021.10.11 10:22
2021-10-11 10:22:03.834742 Lifestyle
kardiokozpont.hu

A szapora, szabálytalan pulzus úgy mutatkozik meg az érintettnél, hogy erős, zakatoló, „rendetlenkedő” szívdobogást észlel. Dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta arra hívta fel a figyelmet, hogy mind a hirtelen kiugrások, mind a lassan, fokozatosan egyre magasabb pulzusértékek okát fontos kivizsgálni.

Milyen okai lehetnek a hirtelen kialakuló szapora pulzusnak?

A szapora, szabálytalan pulzus okát kardiológusnak kell vizsgálnia.A percenkénti szívverések számát számos – fizikai és pszichés – tényező befolyásolja, de minden esetben az agyunk küld „parancsot” a szívnek, hogy keményebb munkára van szüksége. Ilyenkor megnövekszik a szívverések száma, érzékelhetően kialakul a szapora pulzus, az erős szívdobogásérzés, de megjelenhet a mellkasi fájdalom vagy akár a repkedő érzés is a mellkasban.
Ez a jelenség természetes, ártatlan okok miatt is kialakulhat. Elsődlegesen ilyen a fizikai aktivitás, a mozgás. Minél intenzívebben mozgunk, annál gyorsabban kell pumpálnia a szívnek ahhoz, hogy ki tudja elégíteni a megnövekedett oxigén – és tápanyagszükségletet. Ugyancsak gyors pulzus alakulhat ki pszichés stressz hatására, és ez a pozitív stresszhelyzetekre, például nagy örömre is igaz. A magas hőmérséklet és páratartalom miatt a szervezetnek szintén plusz munkát kell végeznie, hogy hűtse magát. Ugyancsak megemelheti a szívverések számát a hirtelen testhelyzetváltozás, és bizonyos hormonális változások is, mint például várandósság, menopauza. Aki drogokat fogyaszt, például kokaint vagy ecstasyt, ugyancsak számíthat a gyorsan bekövetkező erős szívdobogásra, de bizonyos gyógyszereknek is lehet ez a mellékhatása. Ezért a kivizsgálás előtt érdemes átgondolni, használunk-e asztmára elrendelt inhalátort, az orrnyálka-duzzanatot csökkentő spray-t vagy cseppet, esetleg fogyókúrás terméket.
- Sokan akkor fordulnak orvoshoz, amikor nem csak gyorsnak, de szabálytalannak is érzik a pulzusukat. Ilyenkor mindenképpen utána kell járni, nem alakult-e ki a pitvarfibrilláció, ami szabálytalan és gyenge szívverést eredményez, amely lehet gyors, de akár lassú is. A pitvarfibrilláció kialakulását gyengeség, fáradtság, szédülés, esetleg eszméletvesztés, légszomj, mellkasi fájdalom, szorongás, félelemérzet kísérheti. Ez a probléma sokszor csak átmenetileg jelentkezik, de a kivizsgálás ebben az esetben is fontos, ugyanis kockázatot jelent más, súlyos betegségek szempontjából - ismerteti Sztancsik doktornő.

Fokozatosan is emelkedhet a pulzus

Betegség és életmód is okozhat szapora, szabálytalan pulzust.  Bizonyos helyzetekben nem hirtelen alakul ki a szapora pulzus, hanem lassan, hosszú távon emelkedik egyre magasabbra. A lassú, tartós pulzusszám-emelkedés olyasmi, ami miatt ritkán fordulnak orvoshoz az érintettek, hiszen nem érzékelik a változást. Bár, aki rendszeresen automata vérnyomásmérővel méri a vérnyomását, az láthatja a készüléken a pulzusértékeket is, így idővel felfigyelhet az egyre nagyobb számokra.
Mindenképpen érdemes kideríteni, mi áll a jelenség hátterében, hiszen nem csak olyan, életmóddal összefüggő ok lehet, mint a nem megfelelő, egyoldalú étrend, és a mozgásszegénység, de a dohányzás, az alkoholbetegség, a droghasználat éppúgy emelheti évek alatt a nyugalmi pulzust, mint a vérnyomás problémák és bizonyos gyógyszerek is.

Az anamnézis és az eszközös vizsgálatok is fontosak

- Ha valaki gyors, szabálytalan pulzus miatt érkezik kivizsgálásra, érdemes végiggondolnia a tünetei körülményeit. Kardiológiai szempontból fontos, hogy  nyugalomban vagy terhelésre  lép-e fel a pulzusemelkedés, hogy mely időpontban (éjszaka nyugalomban, étkezés után, stb.) jelentkezik a tünet, esetleg jelen van-e korábbi ismert betegség, vagy jelenlegi állapot, például hőemelkedés, láz, fertőzés. Sokszor nagyon összetett kivizsgálásra van szükség, hiszen számos egészségi ok, betegség is állhat a háttérben – hangsúlyozza dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta. – Okozhat emelkedést például a vashiányos vérszegénység, egyes szívbillentyűt vagy más, szívet érintő problémák, abnormális pajzsmirigy- vagy más hormonális aktivitás, komoly vérzés vagy egyes szervek súlyos betegségei. Éppen ezért a kivizsgálásnak elsősorban a háttérben meghúzódó okokat kell világossá tennie, hiszen csak így tudhatjuk, hogy a célunk „csak” a pulzus csökkentése kell, hogy legyen, vagy az ezt kiváltó ok kezelése. Ehhez szükség lehet többek közt nagylabor vizsgálatra, nyugalmi EKG-ra, és akár 168 óráig tartó Holter EKG-vizsgálatra, szívultrahangra, valamint további, akár más szakorvosi vizsgálatra is.

Forrás: KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

 

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztel Doktor Úr! Azt szeretném megkérdezni ,hogy szívritmuszavar ,amit nem érzek ,okozhatja -e az alacsony vérnyomást mint 113/ 43 vagy 84/55,97/51 vagy 89/ 40 is volt. Olyan vagyok napközben is mintha ébren aludnék .Mondennapossá vált ez nálam, ezek a bealváshoz hasonló tünetek szinte egész nap. Volt egy 5 perces mérés eltéréssel ,hogy 98/ 51 ből ugrott 150/79 108 -as pulzusra, aztán szépen visszament alacsony értékre .2016- ban ablatio volt nekem ,ingervezetési zavartól 200- al ment a szivem.Gyógyszert nem szedek sikeres volt a beavatkozás.Kiújult egy inger, amit nem is éreztem ,az Ekg - n volt látható ,de közel az av- blokkhoz ,ezért az nem ablalható. Veszélyes- e ha ennyire alacsony lett a véfnyomásom? Sajnos befolyásolja a munkaképességemet ,gyengeséget érzek .Válaszát köszönöm szépen.

dr. Sztancsik Ilona
dr. Sztancsik Ilona kardiológus
Tisztelt Kovács Éva!

Igen, okozhatja a ritmuszavara az alacsony vérnyomást. Mindenképpen ajánlom, hogy minél előbb keresse fel az ablációt végző orvosát, ui. ki kell vizsgálni, hogy milyen ritmuszavar áll a háttérben. Lehet, hogy újabb abláció, esetleg pacemaker beültetése szükséges.

Üdvözlettel:

Dr. Sztancsik Ilona

Kapcsolódó oldalak

Kapcsolódó videók

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

FACEBOOK CSOPORTOK

Prima Medica Egészséghálózat