Gyorsabban vagy lassabban ver a szíve?

Gyorsabban vagy lassabban ver a szíve?

urologiaikozpont.hu Létrehozva: 2017.04.07 09:30 Módosítva: 2017.07.27 13:36
A szívritmuszavarnak leegyszerűsítve két formája van: amikor túl gyorsan és amikor túl lassan ver a szív. Dr. Sztancsik Ilona, a Budai KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta a tachycardia és a bradycardia ismérveiről beszélt.

Az eltérő ritmus nem mindig betegség

A szakértők nem csak aszerint osztályozzák a szívritmuszavart, hogy honnan ered, de a szívverés sebessége alapján is. A felgyorsult szívverést nevezik tachycardiának, amikor 100-nál többet ver a szív egy perc alatt. Bradycardia esetén lelassul a szívverés, percenkénti 60 alá. A felgyorsulás és a lelassulás természetesen nem csak betegség esetén jelentkezhet, gondoljunk csak az edzés kapcsán felszökő pulzusszámra, vagy a sportolók alacsony pulzusszámára, ill. az alvás, relaxáció során lelassuló szívverésre.

A tachycardia a pitvarokban és a kamrákban is jelentkezhet

szívdobogás mellkasi fájdalomAmennyiben a szív pitvarait érinti a tachycardia, megkülönböztetünk pitvarfibrillációt, pitvarlebegést, a szinuszcsomó-függő supraventricularis tachycardiát, és a Wolff-Parkinson-White szindrómát. A leginkább ismert forma ezek közül a pitvarfibrilláció, amely gyors, szabálytalan és gyenge szívverést eredményez, és könnyen vezethet olyan komoly következményekhez, mint a stroke. Gyengeség, fáradtság, szédülés, esetleg eszméletvesztés, mellkasi fájdalom, légszomj, szorongás, félelemérzet kísérheti. Ezt a problémát akkor is ki kell vizsgáltatni, ha csak átmenetileg jelentkezik, ugyanis néhány esetben nem múlik el magától.
Ha a kamrákban jelentkezik a tachycardia, szintén szerteágazó problémákat okozhat. Az ún. tartós kamrai tachycardia veszélyes lehet, mivel a kamrák nem tudnak eléggé telődni, illetve nem tudják megfelelően pumpálni a vért. Ezért a vérnyomás leesik, amit szívelégtelenség követ. Ez a fajta ritmuszavar azért is veszedelmes lehet, mert kamraremegéssé, a szívleállás egy fajtájává alakulhat át. Az esetek többségében egy mögöttes szívbetegség vagy egy súlyos trauma (például villámcsapás) okozza a kamraremegést. Gyermekkorban egy veleszületett genetikai rendellenesség miatt alakulhat ki az ún. hosszú QT-szindróma, amely a szív ingervezető rendszerének zavara, felnőttkori megjelenése azonban bizonyos betegségeknek vagy gyógyszereknek tudható be. A hosszú QT-szindrómás betegekben gyakrabban alakul ki szokatlanul gyors szívritmus, általában fizikai aktivitáskor vagy érzelmi megrázkódtatáskor. Ha túl szapora a szívműködés, akkor romolhat az agy vérellátása, ami pedig eszméletvesztéshez vezethet. 

A bradycardia akár ájuláshoz vezethet

A lelassult szívverés nem jelent feltétlenül problémát, hiszen egy edzett személy esetében kevesebb szívverés is elég lehet a megfelelő működés fenntartásához. Ugyanakkor, ha a lassú szívverés nem képes elég vért pumpálni, az okozhat például ún. sick sinus szindrómát vagy ingerületvezetési blokkot.  Mindenképpen ajánlatos orvoshoz fordulni, ha kimaradó dobbanásokat, gyengeséget, szédülést, esetleg ájulást tapasztalunk, illetve ha a családban előfordult már szívritmuszavar vagy egyéb szívbetegég, esetleg hirtelen szívhalál. A korai felismerés a tünetmentes esetekben is döntő jelentőségű az esetleges komoly következmények elkerülése végett.

A kivizsgálás több, mint egy vérnyomásmérés

A szívritmuszavar kivizsgálása elsődlegesen a páciens panaszainak és az előzményeknek megismerésére kell, hogy épüljön. Meg kell tudnunk többek közt, mióta állnak fenn a panaszok, van-e ismert szívbetegség a háttérben, milyen gyógyszereket szed az illető, milyen aktív életet él, illetve mennyire befolyásolja az adott állapot a páciens életét. A kapott információk alapján dől el, milyen eszközös vizsgálattal kaphatunk pontos diagnózist – ismerteti dr. Sztancsik Ilona, a Budai KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta.– A nyugalmi EKG-n kívül szükség lehet terheléses EKG-ra, 24 órás Holter EKG-ra, szívultrahangra, különböző laborvizsgálatokra és esetleg más speciális, pl. elektrofiziológiai  vizsgálatokra. Amint sikerült beazonosítanunk a szívritmuszavar okát, megkezdődhet a célzott kezelés. Ez történhet például gyógyszerekkel, pajzsmirigy-kezeléssel, vaspótlással, szervezet ionháztartásának szabályozásával, beültetett defibrillátorral, pacemakerrel, kardioverzió nevű eljárással, vagy katéteres ablációval. A cél a leghatékonyabb, biztonságos kezelés elrendelése és a személyre szabott életmód kialakítása. 

 

Forrás: Budai KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő/Úr!

Hypertonia valamint mitralis prolapsus miatt kezeltek 2013 óta, 2015-ig, 1,25 mg Concort szedtem, mert a 2,5 mg soknak bizonyult (ennyit írtak fel). Miután abbahagytam a dohányzást, normalizálódott a vérnyomásom és a kezelőorvossal egyeztetve elhagytuk a gyógyszert. 2016-ban kontroll kardiológiai vizsgálat során (ahol szédüléses rosszulléteket panaszoltam) a kezelőorvos már gyógyultnak minősítette a mitralis prolapsust. Decemberben azonban ismét szédüléssel, vérnyomás kiugrással járó panaszaim valamint rendetlen szívdobogásérzéseim voltak, és újabb kardiológiai vizsgálat történt, ahol ismét szív UH történt: vizsgálat közben is ES-k, rövid tachyarrythmiás futamok. Aortagyök: 25 mm. Aorta ascendens :30 mm. Az aorta billentyű nyitási amplitudója:14 mm. A jobb kamra:30-24mm. A bal pitvar:35 mm (norm. haránt) <40 mm, hossz <50 mm) A mitrális billentyű : mellső vitorlán prolapsus. MI: jelzett. E/A: 1/0,7. A bal kamra 53-31 mm. (norm <40-50 mm). EF:72%. (norm. >50%). Fs:41%. A septum és hátsó fal: 10-9 mm (norm. <12 mm. PF: nincs. Segment. falmoztásszavar nincs.
Tachycardia miatt 1x2,5 mg Concor szedését javasolták.
1,25 mg Concorral kezdtem , mivel pár éve mikor szedtem, a 2,5 mg Concortól 45-ös pulsusom lett. Most annyi panaszom volt, hogy beszedtem az 1,25 mg Concort és egész napon át tartó nehézlégésem volt. Két napig szedtem, majd a háziorvos Betaloc 10 mg -t írt, melyből 2x1 tablettát javasolt, de ebből is 2x2,5 mg-t szedek kezdetnek, mert nem akarok attól rosszul lenni, hogy nagyon leviszi a vérnyomásomat. A vérnyomásomat mérem naponta többször, eddig úgy látszik, hogy elég ez a mennyiség.
Reggel viszont ha felkelek, gyógyszer bevétel előtt, valamint este, szintén gyógyszer bevétel előtt, minden mozgásnál nehezebb a levegő vétel, egészen addig míg be nem veszem a gyógyszert.
Szeretnék valamilyen tornát végezni, mivel a súlyom 90 kg körül mozog szülés után.
Kérdésem az lenne, hogy a szív UH milyen információtartalommal bír hétköznapi nyelven? (mivel felvilágosítást nem kaptam róla, csak tényként a gyógyszerszedést) valamint milyen mozgást végezhetek, ill. normális -e hogy a gyógyszerszedés előtt (mert azt mondta a háziorvos, hogy a Betaloc nem hosszú hatóidejű), hogy mozgás hatására nehezedik a légzés, valamint, emelnem kell - e esetlegesen a Betaloc adagot, vagy maradhat -e ilyen kevés ha a vérnyomás és a pulzus jó tőle.

Válaszát előre is köszönöm!

dr. Sztancsik Ilona
dr. Sztancsik Ilona kardiológus
Tisztelt Betti!

Panaszai alapján, ill. a rendszeres testmozgás elkezdése előtt mindenképpen kivizsgálás szükséges, melyet központunkban el tudunk végezni. Problémája megoldásában a vizsgálati eredmények ismeretében tudunk tanácsot adni.

Üdvözlettel.
Dr. Sztancsik Ilona

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Kapcsolódó videók

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

PRIMA MEDICA