Meglehetősen ijesztő jelenség, ha hirtelen erős szívdobogást érzünk, de arra is fel kell figyelnünk, ha lassan, fokozatosan emelkedik magasba a pulzusunk. Dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont szakorvosa az indokokat és a kivizsgálási lehetőségeket vette számba. 

Miért ugrik ki hirtelen a pulzus?

Mindenki tapasztalhatta már, hogy bizonyos helyzetekben erősebben kezd dobogni a szíve, kiugrik a pulzusa. Ennek megértéséhez tudni kell, hogy minden szívverés mögött a miocitáknak nevezett speciális izomsejtek munkája áll. Ha a sejtjeinknek több oxigénre van szüksége – például intenzívebb mozgás során -, az agy küld egy üzenetet a szívnek, hogy keményebb munkára „bírja” a miocitákat. Ennek következtében a növekszik a percenkénti szívverések száma, vagyis emelkedik a pulzus.
Ennek a jelenség számos természetes, külső és belső oka lehet, mint például az alábbiak:   

  • Fizikai aktivitás – ha intenzívebben mozgunk, a szívnek gyorsabban kell pumpálnia a vért, hogy oxigénhez és tápanyaghoz jussanak a sejtek. Minél erőteljesebb a mozgás, annál inkább emelkedik a pulzus. Arra azonban fel kell figyelni, a túl magasra ugrik, vagy lassan csillapodik le a pulzus. Ilyenkor érdemes kardiológushoz fordulni.
  • Negatív vagy pozitív stressz – egy rossz hír, egy nagyobb ijedtség vagy akár egy örömhír, nagy esemény hatására is beindulhat a stresszreakció, aminek hatására emelkedik a pulzus.
  • Időjárás – a párás, meleg idő keményebb munkára szorítja a szervezetet, hogy le tudja hűteni magát.
  • Hirtelen testhelyzetváltozás – egy gyors felállás is megemelheti a pulzust. Ez elsősorban alacsony vérnyomás mellett jellemző. 
  • Gyógyszerek és drogok – bizonyos gyógyszerek és egyes drogok, mint az ecstasy és a kokain is rövid idő alatt felgyorsítják a pulzust.
  • Hormonális változások – a hormonszintek változásai, például terhesség vagy menopauza alatt átmenetileg megemelhetik a pulzusértéket.

Miért emelkedhet lassan, fokozatosan a pulzus?

Az életmódunk számos olyan eleme van, amelyek lassú, tartós pulzusszám emelkedést okozhatnak. A leggyakoribbak ezek közt:

  • mozgásszegénység, ülő életmód,
  • nem megfelelő étrend, egyoldalú táplálkozás, helytelen diéta,
  • rendszeres alkoholfogyasztás,
  • dohányzás,
  • vérnyomás problémák,
  • tartós droghasználat, egyes vényköteles gyógyszerek szedése.

Ezért kell kivizsgálni

szívdobogás magas pulzus- Akár kiugró, akár egyre magasabbra emelkedő pulzust tapasztalunk, akár olyan jelenségekre figyelünk fel, mint a mellkasban érzett „repkedés”, ki-kihagyó szívverés, majd hirtelen bedobbanás, mindenképpen érdemes kardiológiai kivizsgáláson részt vennünk. Mindenképpen utána kell járni, olyan „természetes” oka van-e a jelenségnek, mint például egy stresszes élethelyzet, amit nyilvánvalóan szintén kezelni kell, csak talán nem kardiológiai úton – hangsúlyozza dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont kardiológusa. – Kiderülhet azonban, hogy szervi okok okozzák a pulzusproblémákat, például vashiányos vérszegénység, egyes szívbillentyűt vagy más, szívet érintő problémák, abnormális pajzsmirigy vagy más hormonális aktivitás, komoly vérzés vagy egyes szervek súlyos betegségei. Éppen ezért a kivizsgálásnak elsősorban a háttérben meghúzódó okokat kell felderítenie, hiszen csak így tudhatjuk, hogy a célunk „csak” a pulzus csökkentése kell, hogy legyen, vagy az ezt kiváltó ok kezelése. Közismert az ún. béta-blokkoló gyógyszerek pulzuscsökkentő hatása, de korántsem biztos, hogy minden esetben ez lehet a megoldás. Már csak azért sem, mert a szer működési mechanizmusa miatt asztmás rohamot válthat ki, így asztmás, vagy arra hajlamos betegeknél például meg kell fontolni a szedésüket. Tehát senkinek sem ajánlott, hogy saját felelősségre válasszon pulzust szabályozó szert, azt csakis orvosi kivizsgálás és elrendelés alapján szabad szedni.

Forrás: KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

Téma szakértője

Specialitások:

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Tisztelt Doktornő!Doktor úr! 5-6 éve kaptam egy infarktust.Megműtöttek jól vagyok hála istennek!Szedem a gyógyszereket rendszeresen.Tritáce,atova Teva,Nebiviol,Noacid és aspirin protect.De már mióta szedem a gyógyszereket akadtak némi problémáim.Ahogy jön a hideg és picit pihengetek,leülök kötögetni ,tv nézni ,a kezem fázni kezd,és elfehéredik.Raynaud-szindróma .A kardiológusom már küldött vele vér vételre is a Szent László kórházba,és ultrahangra is.semmit nem találtak.Annyit tett a kardiológus,hogy a Concort lecserélte a Nebiviolra.Mielőtt folytatnám lenne még egy problémám.A szemhéjam ödémás .Ezzel inkább nyáron küszködök.Voltam szemészeten is vele.A Doktornő azt mondta amit ugye tudok is ,hogy ugye meg van ereszkedve a szemhéjam,ami örökletes oké,de mitől van benne víz? Mitől ödémás,erre azt mondta mert ödémásodásra hajlamos vagyok.Írt fel gyógyszert és krémet,ami természetesen nem használ.Mondtam a házi orvosnak,mondtam a kardiológián,nem tudnak segíteni.Gyógyszertárban már allergia elleni cseppeket is adtak,de műkönnyet és még pár félét ami szintén nem használt.Aztán folytatom amit elkezdtem.Már elég régóta nyomozgatok,mert segítséget nem kapok orvosoktól.Már keringés javító teát is iszok:((( na mindegy!Próbálok egészségesen táplálkozni.Naponta 10 km gyaloglok.A lényeg olvasgatom egy ideje a gyógyszereim mellékhatásait.Nem lehet ,hogy ott a probléma?De az orvosom miért cserélte le a Concort ,a Nebiviolra ha ugyan úgy a hideg érzet ott van mint mellékhatás?Miért nem kapok másikat?Mire lehetne lecserélni?A Tritáce ödémásodást okoz ,mire tudom lecserélni amiben nincs ez a fajta hatás?már nem bírom elviselni magam mind a két tünet egy nagyon kellemetlen dolog.Rossz érzet!Családanya vagyok ,szeretném a családomat ellátni,és helyette pityergek,hogy milyen rosszúl vagyok,és senki nem segít!Szeretnék megoldást találni!Kérem a Doktornő segítségét.Nagyon szépen köszönöm.használt.
Szuzan

dr. Vaskó Péter

kardiológus
Tisztelt Hölgyem!

Sajnos, a leírt tünetek és a panaszok alapján nem tudom megmondani. Nem világos, hogy mi a legfontosabb elváltozás, mert a szem körüli ödéma csak másodlagos és nincs összefüggésben a gyógyszerekkel és a korábbi infarktussal sem.
Javasolni tudom Önnek, hogy jöjjön el hozzánk egy személyes konzultációra.

Üdvözlettel:
dr. Vaskó Péter

Páciensek mondták

Very friendly Informative helpfull

Dr Peter Vasko Were very friendly Informative helpfull and He solved all my problems which were followed me for 5-6 years Im very thank full for him i cannot do anything but to HIGHLY RECOMMEND HIM TO EVERYONE!

dr. Vaskó Péter
dr. Vaskó Péter
kardiológus, belgyógyász

Kapcsolódó videók

Létrehozás ideje: 2018.09.18
Utolsó módosítás: 2018.09.19