Híreink
Magasvérnyomás beteg? Edzés előtt forduljon szakemberhez!

Magasvérnyomás beteg? Edzés előtt forduljon szakemberhez!
Létrehozva: 2017.06.07 08:16 Módosítva: 2017.07.27 13:20
2017-07-27 13:20:52.851477 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

Mielőtt bárki kizárólag a genetikára fogná a magas vérnyomását, fontos tudni, hogy az életmódunk is jelentősen befolyásolja ezt az értéket. Dr. Kapocsi Judit PhD, a Budai KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája az edzést, mozgást tervező magasvérnyomás betegek orvosi felügyeletére hívta fel a figyelmet.

A mozgásszegénység önmagában rizikófaktor

magas vérnyomás edzés gyógyszerMagyarországon a felnőttek 16-20 százaléka, a 60 éven felüliek több, mint fele magasvérnyomás betegségben szenved, ám még mindig kevesen fordulnak tudatosan a probléma megoldása felé. Tény, hogy a betegségre való hajlam közel 40 százalékban meghatározott a génekben, de a hajlam még nem maga a betegség! A felnőttkori megjelenésnek ugyanis számos életmódbeli kockázati tényezője van. Ilyenek a dohányzás, a stressz, a koleszterinszint, a fokozott sófogyasztás, a cukorbetegség, és igen jelentős tényező a mozgásszegény életmód.
Jó hír, hogy a vérnyomás természetes módszerekkel is csökkenthető, amelyek közül az elsődleges a testtömeg csökkentése. Nagyon határozott összefüggés van ugyanis a túlsúly és a magas vérnyomás közt, és bizonyított tény, hogy már 5 kiló fogyás is csökkenti a magas értékeket. A tartós fogyás pedig elképzelhetetlen rendszeres testmozgás nélkül. Bizonyított tény, hogy a rendszeres, szívet és keringést támogató, ún. kardiomozgás olyan élettani folyamatokat erősít és indít be, melyek végeredményben többek között a vérnyomás csökkenését eredményezhetik. Ilyen az erek tágasságát szabályozó nitrogén-monoxid termelési rendszer serkentése, de a mozgás kedvező irányba befolyásolja a mai vérnyomáscsökkentő gyógyszerek egyik fő támadáspontját, az ún. renin-angiotenzin rendszert is. Az, hogy a rendszeres mozgással testsúlycsökkenés - mely önmagában szintén vérnyomás-csökkentő hatású - is elérhető, szintén egy plusz pozitív hatás.

Minden kis értékcsökkenés jó hír

Magas vérnyomás esetén minden apró értékcsökkenésnek örülhetünk. Éppen ezért jó hír, hogy már a kitartóan végzett jó tempós gyaloglás is képes lejjebb vinni az értékeket. A rendszeres testmozgás hatására a szív hatékonyabban képes felhasználni az oxigént, így nem szükséges olyan erősen dolgoznia, hogy pumpálhassa a vért. Legalább 30 perces mozgás javasolt a hét öt napján olyan intenzitással, hogy enyhén megizzadjunk.
Már három hét rendszeresen sport után is érezhető lesz a javulás, fél év elteltével pedig már a leleteinken is meglátszik a vérnyomás csökkenése. Természetesen óvatosan kell sportágat választani, sőt, az idősebbeknek, a gyógyszert szedőknek és a tartós betegeknek mindenképpen javasolt egy alapos orvosi kivizsgálás és akár egy edzésterv az életmódváltás előtt.

Mozogni csak okosan!

A hipertóniára szedett gyógyszerek egy része befolyásolja a terhelhetőséget. Ugyanis ha valóban csökken a vérnyomás, az fárasztó lehet a betegnek, aki valószínűleg nem is vágyik így a mozgásra. A bétablokkolók gátolják az izomaktivitás erőteljesebb fokozását, a vízhajtók pedig nehezítik a fizikai mozgásra jelentkező keringési kompenzációt. Az ACE-inhibitorok és kalcium-antagonisták az esetek többségében kevésbé befolyásolják a fizikai aktivitást.
- Az edzés megkezdése előtt legfontosabb az orvosi kivizsgálás, mert csak így választható ki a megfelelő mozgásforma és állapítható meg a terhelhetőség mértéke. Általánosságban elmondható, hogy a fokozatosság alapvető jelentőségű. Aki most kezdi el, vagy éppen újrakezdi a mozgást, kezdjen el gyalogolni, biciklizni, vagy úszni. Így anélkül emelheti a pulzusszámát, hogy túlterhelné az ízületeit. Elkerülendőek azonban a hirtelen mozdulatokat igénylő sportok, például tenisz vagy küzdősportok, valamint a nagy erőkifejtéssel járó, statikus mozgásformák, például a súlyemelés. Amennyiben a nyugalmi vérnyomás szisztolás érték 170 Hgmm felett van, illetve a pulzusszám 90-nél nagyobb, akkor mindez fokozottan érvényes – hangsúlyozza Dr. Kapocsi Judit PhD, a Budai KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája. – Az adott fizikai aktivitást pedig ajánlatos abbahagyni, ha a magasvérnyomás beteg pulzusa 100 fölé szalad, ha szédül, légszomjat, mellkasi nyomást, extra szívütést tapasztal. Ilyen tüneteknél érdemes egy újabb kardiológiai vizsgálatra is bejelentkezni.

 

Forrás: Budai KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Attila

Ostrom u. 16. Fszt. 3-as rendelő

Tisztelt Dr.nő
34 éves férfi vagyok olyan problémám van .hogy kb 1 hónapja már mindennap szegycsont mögötti nyomás testhelyzettel összefüggően ha nem mozgok akkor szokott előjönni ilyenkor gyengeség is jelen van a lábaimban térdtől lefele néha a hátam is fáj bal oldalon a bordatájon de nehézlégzés verejtékezés nincs viszont alkalmanként gyengének érzem a bal karom is ezzel elmentem háziorvoshoz még 2017 decemberben megvizsgált készült egy ekg is ami rendben volt utána elmentem mellkas rtg re az is rendben volt és kb 5 éve teljes kardio vizsgálat hasonlo panaszok miatt az is negativ volt .mellesleg a tünetek mellett kedvtelenség is társul.Tervezem az ujbóli kardio vizsgálatot.
De az ön véleménye is sokat jelenthet számomra amit előre is megköszönök
Kedves Attila!

Leírása alapján nem valószínű, hogy szív eredetű a panasza, de mindenképpen szükséges egy teljes kardiológiai kivizsgálás ( szív UH, terheléses EKG ).Az eredmények ismeretében lehet dönteni a továbbiakról. Mindenképpen fontos a stressz kezelés szakember ( mentálhigiénikus ) segítségével.

Jó egészséget kívánok!

Üdvözlettel:
Dr. Sztancsik Ilona

Páciensek mondták

Türelmes, kedves

A Tanárnő foglalkozott az aktuális betegséggel, mellette tanított, alapos volt, bármilyen kérdésemre választ kaphattam. Végtelen türelmes, kedves, figyelmes határozott volt. És ami a legfontosabb bízhatok benne!

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

FACEBOOK CSOPORTOK