Mi a kapcsolat a COVID-19, az oltás és a szívizom-gyulladás közt?

Mi a kapcsolat a COVID-19, az oltás és a szívizom-gyulladás közt?

dr. Ferenczy Péter Létrehozva: 2021.07.20 07:50 Módosítva: 2021.07.20 15:34
2021-07-20 15:34:18.181543 Lifestyle
kardiokozpont.hu

Az elmúlt napokban több cikk jelent meg az mRNS (Pfizer, Moderna) oltások és a szívizom-gyulladás esetleges kapcsolatáról, miközben korábban a koronavírus fertőzés okozta szívizom-gyulladásos esetekre derült fény. Dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológusa, diabetológus áttekintette a helyzetet.

Így okozhat szívizom-gyulladást a COVID-19

A Jama Cardiology című szaklapban már 2020-ban megjelentek olyan tanulmányok, amelyek arra hívták fel a figyelmet, hogy a COVID-19 vírusfertőzésből felépült páciensek akár hetekkel, hónapokkal később is mutathatják szívkárosodás jeleit.
Mellkasi fájdalom, nehézlégzés, fáradtság is utalhat szívizom-gyulladásra.A vírusok ugyanis közvetlenül a sejteket fertőzik meg, a COVID-19 vírusa például elsődlegesen a tüdőt támadja, bár ahhoz is hozzájárulhat, hogy a szervezet túlzott immunválaszt produkáljon, ami testszerte fokozza a gyulladáshajlamot. Ha pedig a szívizomban jelentkezik gyulladás, akkor romlik a szív pumpafunkciója és az elektromos jelek továbbításának képessége is. Kialakulhat tehát a myocarditis, vagyis a szívizom-gyulladás, ami súlyosabb formában akár szívritmuszavarhoz, szívelégtelenséghez is vezethet. Egyes kutatási eredmények szerint még az enyhébb lefolyású fertőzés sem jelent e tekintetben biztonságot, hiszen az is okozhat gyulladást és károsíthatja a szívet. (A tisztánlátás végett hozzá kell tenni, hogy ez bármilyen vírusfertőzés következményeként kialakulhat, és az esetek többségében tünetek nélkül, magától gyógyul.)
A tudósok úgy látják, a COVID-19 két módon is hatással lehet a szívre. Közvetlenül okozhat szívizom-gyulladást és fokozhatja a vérrögök kialakulásának esélyét, közvetetten pedig ronthatja a szív-érrendszeri betegségek állapotát. Amennyiben tehát valakinél beigazolódik a koronavírus fertőzés, mindenképpen értesítenie kell az orvosát – akár a betegség alatt, akár már a gyógyulás után is -, ha az alábbi jeleket tapasztalja magán:

  • nagyfokú fáradtság,
  • légzési nehézség,
  • ödémák kialakulása,
  • mellkasi fájdalom, diszkomfort.

Ez történhet az mRNS oltások után

Az utóbbi hetekben az amerikai FDA (élelmiszer- és gyógyszerbiztonságért felelős hivatal) módosította a COVID fertőzés és oltás után is fontos a kardiológiai vizsgálat tünetek esetén.Pfizer- és Moderna-vakcina tájékoztatóit, melyekben ezek után a kockázatok közt a szívizom-gyulladásra és a szívburok-gyulladásra (pericarditis) erőteljesebben is felhívják a figyelmet. Az egészségügyben dolgozók számára azt is megfogalmazták, mi a teendő, ha egy páciensnél erre utaló tünetek jelennek meg.
A változtatás előzménye, hogy az Egyesült Államokban a 140 millió, Pfizerrel vagy Modernával oltott személy közül 300 esetet találtak a 12-29 évesek közt, akiknél szívizom-gyulladás alakult ki. Ez az elsősorban tinédzserkorú és fiatal férfiakat érintő probléma jellemzően kevésbé súlyos, mint a „hagyományos” myocarditis, de természetesen a hatóságok arra hívták fel a figyelmet, hogy minden esetben orvoshoz kell fordulni, ha fájdalom-, nyomás-, kellemetlen érzés alakul ki a mellkasban, ha fulladásérzet, erős szívdobogás (palpitáció) jelentkezik, a szakemberek tudják, milyen kezelés lehet szükséges.
Minden szakértő egyetért azonban abban, hogy az oltás előnyei messze felülmúlják az esetleges kockázatokat, az mRNS-vakcinák hatásossága 95%.

Mit tehetnek a szív-érrendszeri betegek?

- Mind a kardiovaszkuláris betegeknél, mind a magasvérnyomás betegeknél a fő cél, hogy a lehető legjobb állapotban legyenek, a lehető legjobban karbantartott immunrendszerrel és alapbetegséggel. Szív-érrendszeri betegeknek a rendszeresen kontrollokon kívül is ajánlatos kardiológiai vizsgálaton részt venni, ha szokatlan tüneteket tapasztalnak akár oltás után, akár annak hiányában – hangsúlyozza dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológusa, diabetológus. – Aki pedig még hezitál az oltás felvételével kapcsolatban, annak mindenképpen érdemes szakorvostól tanácsot kérnie, és a lehető legkisebb kockázattal járó megoldást választani, bár a kardiológusok döntő többsége szerint ez mindenképpen valamelyik oltás felvételét jelenti.

Forrás: KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Dr Ur/Nő
Azzal a kérdéssel szeretnék önhöz fordulni, hogy tavaly októberben átestem a Covid-betegségben, nem kerültem ugyan kórházba, de pokoli 3 hetet éltem át, szörnyű fájdalmakkal és nem túl magas lázzal.. A felepules meg eltartott néhány hétig, de úgy éreztem hogy helyrejottem, egészen idén januárig amikor is arra lettem figyelmes, hogy bármilyen fizikai dolog amit csinálok megterhelove vált, nehezen kaptam levegőt, elfáradtam és a szívem hirtelen felgyorsult és alig kaptam levegőt, ilyen azelőtt soha nem fordult velem elő, kereskedelemben dolgozok és nem is nagyon engedhetem meg magamnak az elfáradtam szo kijelentését 37 évesen..
Felkerestem a háziorvosmat aki azt mondta, hogy ne foglalkozzak vele biztos csak egy kis szivritmus zavar majd elmulik, meg amúgy is hónapokat kell várni mire időpontot kapok a kardiológia addigra meg úgyis megszunki a panaszom.. Hát bele is torodtem a dologba, viszont azóta sokat romlottak a tünetek már erős szuro és feszítő érzések vannak a szívem körül és éjszaka többször ébredek fel arra mintha valaki a melkasomon ülne és aztán jön ez a szuro fájdalom. A segítséget szeretném kérni, hogy hova fordulhatok a problémámmal mert a háziorvosom elzarkozik.. Előre is köszönöm válaszát..

dr. Sztancsik Ilona
dr. Sztancsik Ilona kardiológus
Tisztelt Muráth Norbertné!

Mindenképpen orvoshoz kellene fordulnia, akár sürgősségi osztályra. Feltétlenül szükséges, kardiológiai vizsgálat mellett EKG, Holter EKG, valamint mellkas rtg, esetleg tüdőgyógyászati vizsgálat, tüdő CT.

Tisztelettel:

Dr. Sztancsik Ilona

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Érthetőség

Fontos számomra, hogy az orvos érthetően fogalmazza meg a mondandóját, mert sokszor érthetetlen számomra az orvosi szakzsargon. A Doktor Úrnál ezzel nem volt probléma. Köszönöm!

További vélemények

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

FACEBOOK CSOPORTOK

Prima Medica Egészséghálózat

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!