A COVID-on átesett betegeknek jobban kell figyelniük a szívükre

A COVID-on átesett betegeknek jobban kell figyelniük a szívükre

dr. Vaskó Péter Létrehozva: 2021.01.18 08:08 Módosítva: 2021.01.21 11:51
2021-01-21 11:51:24.819861 Lifestyle
kardiokozpont.hu

Olasz kutatók figyeltek fel arra, hogy a koronavírusos vagy a fertőzésen átesett betegeknél megnövekedett a kórházon kívül bekövetkező szív-érrendszeri események száma. Az eredményeket dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont szakorvosa elemezte, és egyben felhívta a figyelmet a kardiológiai ellenőrzés jelentőségére.

Egyértelmű növekedés a kardiológiai eseményekben

Koronavírus fertőzés után gyakrabban alakulnak ki szív-érrendszeri szövődmények.Olasz tudósok végeztek kutatásokat Lombardia tartományban, hogy bizonyítsák, valóban van összefüggés a COVID-19 járvány, és a kórházon kívüli (tehát például otthon, utcán, munkahelyen, sportolás közben) bekövetkező szív-érrendszeri események közt. Eseménynek nevezik a hirtelen bekövetkező, akár súlyos történéseket, mint egy rosszullét, ájulás, erős mellkasi fájdalom, erős szívritmuszavar, stb. A bizonyításhoz a koronavírus járvány alatt beérkező, szív-érrendszeri okokra vonatkozó sürgősségi hívásban elemezték a betelefonálók által jelzett, COVID-ra utaló tüneteket, mint a legalább 3 napja meglévő láz, köhögés, nehézlégzés, gyomor-bélrendszeri tünetek.  
A szakemberek a 2020. február 21. és április 20. közti adatokat hasonlították össze 2019. ugyanezen időszakával és 52 %-os növekedést tapasztaltak a sürgősségi hívásokban. (Megjegyzendő, hogy Észak-Olaszország ebben az időszakban az egyik legfertőzöttebb terület volt a koronavírus járványban, sokan emlékezhetnek a drámai kórházi felvételekre.)

Enyhébb tüneteknél is fontos a kardiológiai vizsgálat

A fertőzéssel kapcsolatos súlyos következményeket illetően az első és kiszámíthatóbb ok a szívmegállás a koronavírus okozta légzési elégtelenség miatt. Ez a leginkább életveszélyes szövődmény. Ugyanakkor vannak más teóriák is, amelyek a szív-érrendszeri eseményeket valószínűsítik, de az összefüggéseket jelenleg is és valószínűleg még sokáig vizsgálják.
COVID utáni kivizsgálással tisztázhatók a szívpanaszok okai.- Ami már tudható a jelenlegi kutatásokból, hogy a koronavírus egyik lehetséges kardiológiai szövődménye a szívizom-gyulladás. Ez a betegség azonban ritkán jár olyan panaszokkal, amelyek indokolnák a mentők kihívását. Sokszor éppen tünetmentes marad, vagy akár enyhe tünetekkel van jelen. Saját praxisomban a legtöbb, koronavíruson átesett beteg elsősorban kimerültséggel, teljesítménycsökkenéssel jelentkezik. Megdöbbentő, hogy egyébként erős, fitt fiatalemberek tapasztalják, hogy ha felmennek az első emeletre, kifulladnak és le kell ülniük. Különösen veszélyes lehet ez, ha sportolóról van szó, aki nyomást érez arra vonatkozóan, hogy minél előbb kezdje el az edzést – hangsúlyozza dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont kardiológusa. – Holott a túl korán elkezdett fizikai aktivitás akár még veszélyes is lehet, hiszen sokan nem is tudnak az esetlegesen jelen lévő szív-érrendszeri károsodásukról. Erre vonatkozólag a legjobb tanács, hogy ha valaki súlyosabb COVID-tünetekkel küzdött, esetleg még vannak maradványtünetei, hetekig csak sétáljon, kiránduljon, és csak nagyon lassan fokozza a terhelést.
Vaskó doktor ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy aki tartós kimerültséget, légszomjat, állandó fáradtságot, esetleg mellkasi fájdalmat, erős szívverést, gyors pulzust tapasztal, mindenképpen vegyen részt egy COVID utáni kardiológiai kivizsgáláson. A fizikai vizsgálat, az EKG, az akár napokig tartó Holter-monitorozás, a szívultrahang, bizonyos laborvizsgálatok ugyanis korán kimutathatóvá teszik az esetleges szív-érrendszeri szövődményeket. Azok a koronavírusos betegek pedig, akik a későbbiekben erős, ijesztő, nem múló tüneteket tapasztalnak, mielőbb hívjanak mentőt.         

Forrás: KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)


 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Cím!
Édesanyám miatt írnék Önöknek, és kérném a segítségüket. Nem egészen egy éve, hirtelen alakult ki nála magas vérnyomás, vagy akkor vették észre, nem tudjuk. 67. évét töltötte a múlt hónapban. Pajzsmirigy alulműködéssel kezelik, jelenleg jól beállították az értékeit. Sajnos, a vérnyomása nagyon ingadozik, sokszor van, pl. időjárási frontoknál, hogy hirtelen felugrik, volt, hogy 175 volt az első értéke. A pulzusszáma nem túl magas, kb. 70. Szívritmus-szabályozókat is szed, Rhitmonorm, Nebibeta gyógyszereket. Nagyon alaposan kivizsgálták, az összes kardiológiai vizsgálatot megcsinálták rajta, 48 órás megfigyelő gép, szív CT, MR-vizsgálat, terhelés, stb.
Jelenleg Coverex és Covercard gyógyszereket kapott a vérnyomására, mégis elég gyakran előfordul az igen gyors ingadozás, jellemzően az esti-éjszakai órákban.
Az egész család állandó félelemben él, nem merjük magára hagyni, hiszen nagyon fél, látszik, hogy pánikol is, mikor megy felfelé a vérnyomása.
Azt szeretném kérdezni, hogy mit lehet ebben az esetben csinálni? Az MR-vizsgálat nyaki erek mérsékelt szűkületét mutatta ki neki, nem tudom, ez összefügg -e ezzel. Nem lehet -e,hogy a sokféle gyógyszer kölcsönhatása okozza ezt a vérnyomás problémát? Ő ugyanis nagyon érzékeny a gyógyszerekre.
Kérem, ha tudnak, segítsenek, mert nagyon aggódunk mindannyian!
Nagyon köszönöm, ha megtisztelnek válaszukkal!
Kérem, ha van rá lehetőség, hogy tudnak segíteni, jelezzék azt!

Tisztelettel: Szalóki Krisztina

dr. Vaskó Péter
dr. Vaskó Péter kardiológus
Tisztelt Hölgyem!

Az ingadozó vérnyomás nem a többféle gyógyszer mellékhatása. Ha vérnyomás kiugrást észlel, akkor 25 vagy 50 mg Tensiomin bevétele javasolt, amely gyorsan csökkenti a vérnyomást és gyorsan kiürül a szervezetből.

Üdvözlettel

Dr. Vaskó Péter

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Hatalmas szaktudás

Alapos vizsgálat. Hatalmas szaktudás. Kedvesség. Emberségesség. Az asszisztens Katát is nagy nagy dicséret illeti, szakmailag és emberileg is. 

További vélemények

Kapcsolódó videók

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

Prima Medica Egészséghálózat