Hány éves a szíve?

Hány éves a szíve?

dr. Vaskó Péter Létrehozva: 2017.09.22 07:44 Módosítva: 2019.09.21 16:35
2019-09-21 16:35:05.389465 Lifestyle
kardiokozpont.hu

Ha valaki dohányzik, magas a vérnyomása és a koleszterinszintje, jelentős esélye van annak, hogy a szíve „öregebb”, mint a valós életkora. Dr. Vaskó Péter, a Kardioközpont kardiológusa a Szív Világnapja kapcsán az összefüggésekre és a tennivalókra hívta fel a figyelmet.

Szeptember utolsó vasárnapja a Szív Világnapja

A Szív Világszövetség (World Heart Federation) 1998-ban alakult a Nemzetközi Kardiológiai Társaság (International Society of Cardiology) tagjaiból. A 2001-ben kiadott nyilatkozatuk szerint egy hosszabb és jobb minőségű élet eléréséhez segítik az embereket a szívbetegségek és a stroke megelőzése és gondozása által, különös tekintettel a szegény és a közepes jövedelmű országokra. Az egyesület azóta a WHO-val együttműködve életre hívta a Szív Világnapját, amelyet 2000 óta tartanak meg, minden szeptember utolsó vasárnapján.

Mi „öregíti” a szívet?

Az amerikai férfiak közel felének legalább öt évvel „idősebb” a szíve, mint a valós életkor, ez az arány valamivel kedvezőbb a nőknél – áll a U.S. Centers for Disease Control and Prevention közleményében.  A szív “életkorát” a következő értékek alapján számították ki: vérnyomás, testtömeg- index, a cukorbetegség és a dohányzás megléte. Az eredmények egyes szélsőséges esetekben komoly eltéréseket is mutathattak: egy 45 éves férfinak például “75 évesnek” bizonyult a szíve, mert dohányzott, kezeletlen magas vérnyomással és diabétesszel élt. A szív ilyen értelmű elöregedése pedig növeli a szív- és érrendszeri betegségek, a szívinfarktus és a stroke kockázatát – hangsúlyozzák a szakemberek. 

Mit lehetünk magunkért, mit tehet a kardiológus?

- A legfontosabb teendő az egészségesebb életmód kialakítása. Ennek öt alapeleme az egészséges vérnyomás, a koleszterinszint és testsúly beállítása, a rendszeres fizikai aktivitás és a dohányzás elhagyása. Sokan úgy vélik, 50-60 évesen már túl késő változtatni, holott ez nem igaz. Már 3 leadott kilónként jelentős vérnyomáscsökkenést, cukor- és zsíranyagcsere javulást tapasztalhatunk, csakúgy, mint a minimum 3 hónapja tartó rendszeres testmozgás mellett – hangsúlyozza dr. Vaskó Péter, a Kardioközpont kardiológusa.
Ugyanakkor megelőzni mindig könnyebb a bajt, mint a kialakult helyzetet visszafordítani. Éppen ezért fontos, hogy különösen, akiknél a családban már előfordult szív- és érrendszeri betegség, infarktus vagy stroke, esetleg nagyobb fizikai és/vagy pszichés stressz terhelésnek vannak kitéve, legalább kétévente panaszmentesség esetén is vegyenek részt szív- érrendszeri szűrővizsgálaton.
Ugyanígy fontos felfigyelni a kisebbnek tűnő panaszokra is, mint pl. a fáradékonyság, a korábbinál nehezebb teljesítőképesség. Természetesen az ismert, típusos panaszokkal is feltétlenül szükséges a kivizsgálás, mint például a terhelés során jelentkező mellkasi, gyomortáji vagy toroktáji akárcsak enyhe, pár perces nyomó, szorító fájdalom, légszomj, szívdobogásérzés, bevezető tünetek nélküli eszméletvesztés. 

Mikor kell mindenképpen orvoshoz fordulni?

kardiológiai kivizsgálásA szív-és érrendszeri betegségek az 50 év alatti személyek esetében, férfiak körében jelentkeznek gyakrabban, míg 50 éves kor táján, a menopauza időszakához  kapcsolódó hormonális változások nők esetében  olyan gyorsan nő a szív- és érrendszeri betegségek gyakorisága, hogy  az meg is haladja az azonos korcsoportú férfiakét, sőt, például szívinfarktus esetén annak súlyossága, halálozása a férfiakéval összevetve gyakran súlyosabb. Így a teljes élettartamra vetítve a kockázat a két nem tagjai között végső soron közel azonos. A szív-és érrendszeri betegségeket egyéntől, súlyosságtól és jellegétől függően már korai stádiumban is jelezik bizonyos tünetek, így ha korábban nem is tettük, az alábbiak észlelésekor forduljunk mielőbb szakorvoshoz!

- Ha légszomjat, fulladást vagy esetleg nehézlégzést tapasztalunk.
- Mellkasi, gyomortáji, toroktáji, állkapocstáji fájdalom esetén (még akkor is, ha ez sokszor csupán rövid, enyhe kellemetlen érzésként jelentkezik a mellkasban).
- Amennyiben szívdobogás-érzés, magas pulzusszám jelentkezik.
- Szokatlan gyengeség, kimerültség érzés, fáradékonyság esetén.
- Amennyiben a vérszerinti rokonságban szívbetegség előfordult már.
- Cukorbetegség, hormonális (pl. pajzsmirigy) betegségek, alkohol problémák fennállásakor panaszmentesség esetén is érdemes szűrni, mert a vegetatív és érző idegrostok esetleges károsodása miatt a fájdalomérzés kieshet, amely miatt például a szívinfarktus diagnózisa késhet, növelve ezzel a halálozási kockázatot.

Forrás: Kardioközpont (www.kardiokozpont.hu)

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktornő!Doktor úr!

5-6 éve kaptam egy infarktust.Megműtöttek jól vagyok hála istennek!Szedem a gyógyszereket rendszeresen.Tritáce,atova Teva,Nebiviol,Noacid és aspirin protect.De már mióta szedem a gyógyszereket akadtak némi problémáim.Ahogy jön a hideg és picit pihengetek,leülök kötögetni ,tv nézni ,a kezem fázni kezd,és elfehéredik.Raynaud-szindróma .A kardiológusom már küldött vele vér vételre is a Szent László kórházba,és ultrahangra is.semmit nem találtak.Annyit tett a kardiológus,hogy a Concort lecserélte a Nebiviolra.Mielőtt folytatnám lenne még egy problémám.A szemhéjam ödémás .Ezzel inkább nyáron küszködök.Voltam szemészeten is vele.A Doktornő azt mondta amit ugye tudok is ,hogy ugye meg van ereszkedve a szemhéjam,ami örökletes oké,de mitől van benne víz? Mitől ödémás,erre azt mondta mert ödémásodásra hajlamos vagyok.Írt fel gyógyszert és krémet,ami természetesen nem használ.Mondtam a házi orvosnak,mondtam a kardiológián,nem tudnak segíteni.Gyógyszertárban már allergia elleni cseppeket is adtak,de műkönnyet és még pár félét ami szintén nem használt.Aztán folytatom amit elkezdtem.Már elég régóta nyomozgatok,mert segítséget nem kapok orvosoktól.Már keringés javító teát is iszok:((( na mindegy!Próbálok egészségesen táplálkozni.Naponta 10 km gyaloglok.A lényeg olvasgatom egy ideje a gyógyszereim mellékhatásait.Nem lehet ,hogy ott a probléma?De az orvosom miért cserélte le a Concort ,a Nebiviolra ha ugyan úgy a hideg érzet ott van mint mellékhatás?Miért nem kapok másikat?Mire lehetne lecserélni?A Tritáce ödémásodást okoz ,mire tudom lecserélni amiben nincs ez a fajta hatás?már nem bírom elviselni magam mind a két tünet egy nagyon kellemetlen dolog.Rossz érzet!Családanya vagyok ,szeretném a családomat ellátni,és helyette pityergek,hogy milyen rosszúl vagyok,és senki nem segít!Szeretnék megoldást találni!Kérem a Doktornő segítségét.Nagyon szépen köszönöm.használt.

dr. Vaskó Péter
dr. Vaskó Péter kardiológus
Tisztelt Hölgyem!

Sajnos, a leírt tünetek és a panaszok alapján nem tudom megmondani. Nem világos, hogy mi a legfontosabb elváltozás, mert a szem körüli ödéma csak másodlagos és nincs összefüggésben a gyógyszerekkel és a korábbi infarktussal sem.
Javasolni tudom Önnek, hogy jöjjön el hozzánk egy személyes konzultációra.

Üdvözlettel:
dr. Vaskó Péter

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Tanácsai megfontoltak

Alapos, pontos, figyelmes. Meghallgat, tanácsai megfontoltak, betarthatóak.

További vélemények

Kapcsolódó videók

FACEBOOK CSOPORTOK

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel!

FACEBOOK CSOPORTOK

Prima Medica Egészséghálózat