Híreink
Mi okozhatja a mellkas bal oldalán jelentkező fájdalmat?

Mi okozhatja a mellkas bal oldalán jelentkező fájdalmat?
dr. Sztancsik Ilona
Létrehozva: 2018.10.19 07:58 Módosítva: 2018.11.07 13:38
2018-11-07 13:38:57.946565 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

A bal mell alatti vagy a mellkas bal oldalán jelentkező fájdalomnak éppúgy lehetnek emésztéssel kapcsolatos okai, mint kardiológiai. Dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta szerint éppen ez utóbbiak kiszűrése miatt fontos a kivizsgálás.

Ha a szív a fájdalom forrása

Bár sokan rögtön szívproblémákra gyanakodnak, a test bal oldalán jónéhány szerv lehet a fájdalom forrása, mint a tüdő, a gyomor, a bél, a hasnyálmirigy, a bordák, a lép. Mindazonáltal az orvosok a baloldali fájdalmat két fő csoportra szokták osztani: szív-eredetűre és emésztési eredetűre.

Mit kell tudni a szív eredetű fájdalomról?

mellkasi fájdalom szívinfarktusBár a szív valóban bal oldalon van, az American Heart Association szerint a szívinfarktus során leggyakrabban a mellkas közepén jelentkezik a fájdalom, bár valóban előfordul, hogy a bal oldalra koncentrálódik. Egy nagyon erős, nyomó vagy préselő érzésről van szó, amely tovább tart néhány percnél és vissza-visszatér. (Ugyanakkor infarktust átélt idősebbek, nők és cukorbetegek néha ennél jóval enyhébb fájdalomról számolnak be.) Mindenesetre segítséget kell hívni, ha további tünetek is megjelennek, mint erős izzadás, hányinger, hányás, légszomj, kisugárzó fájdalom a vállakban, karokban, állkapocsban, hátban (bár máshol is érezhető lehet), félelem.

- Az infarktuson kívül más szív-érrendszeri betegségek is állhatnak a bal oldali fájdalom mögött. Elsősorban ilyen az angina, ami akkor jelentkezik, ha a szívizomzat nem jut elég oxigénhez. Mivel a tünetek nagyon hasonlóak a szívinfarktuséhoz, mindenképpen segítséget kell kérni. Ha kiderül, hogy „csupán” angináról van szó, akkor is fontos a kezelés, mert az állapot veszélyessé válhat és növeli a valódi infarktus rizikóját is – hangsúlyozza dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta. – A másik, hasonló tüneteket okozó betegség a pericarditis, vagyis a szívburokgyulladás. Ilyenkor a szívet körülvevő kétrétegű hártya rétegei közé folyadék kerül, és idült vagy akut betegséget okoz. A betegség legjellemzőbb tünete a szúró mellkasi fájdalom, ami légzéskor felerősödik, és üléskor általában enyhül.  A hosszú ideig tartó gyengeség mellett segít a pericarditis felismerésében a vele járó köhögés, a légszomj, a hidegrázás, az izzadás és a láz is. A kórházi kezelés elengedhetetlen.

Ha az emésztőrendszerből ered a baj

Reflux

Igen gyakran a reflux okozza a bal oldali mellkasi fájdalmat. Refluxról akkor beszélünk, ha a gyomortartalom visszajut a nyelőcsőbe, sőt, akár a garatba, szájüregbe is felkerül. Így olyan panaszok jelennek meg, mint a gyomorégés, a szájíz, a szájüregi égés, savas felböfögés.  Az égő érzés a mellkas középvonalában jelentkezik, a gyomorszájtól egészen a torokig tarthat, kisugározhat a nyak, az áll, a karok és a lapocka felé is. Súlyosabb esetben mellkasi fájdalom is kialakulhat szövődményként, ami a szívinfarktushoz hasonló fájdalmat is okozhat.

Gastritis

A gyomornyálkahártya gyulladás gyakran a rendszeres alkoholfogyasztás, a túl nagy mennyiségű, nehezen emészthető, savas étkezés, a dohányzás talaján alakul ki, de okozhatják egyes, nem szteroid tartalmú gyulladáscsökkentők is.  Ha azonban az derül ki, hogy a Helicobacter pylori a „bűnös” a mellkasi égő fájdalom okozásában, szükség lehet antibiotikumos kezelésre is – de erről csak szakorvos dönthet.

Hasnyálmirigy gyulladás

A heveny hasnyálmirigy gyulladás nagyon komoly fájdalommal jelentkezik a has felső részében és a mellkasban. Gyors pulzus, láz, hányinger, hányás kíséri. A krónikus formában ezek a fájdalmas epizódok vissza-visszatérnek, hasmenéssel, hányással kísérve. A kezelés az első esetben azonnali ellátást jelent, a második esetben folyamatos szakorvosi kontrollt. 

Ezért fontos az alapos kivizsgálás

- A mellkas bal oldalán vagy akár a teljes mellkasi részen jelentkező fájdalom forrását mindenképpen meg kell keresni – hangsúlyozza Sztancsik doktornő. – Már csak azért is, mert ki kell zárni az olyan lehetséges okokat is, mint a mellhártya-gyulladás vagy a lép betegségei. Ha pedig a kardiológiai vizit, a nagylabor, a nyugalmi- és terheléses EKG vagy a szívultrahangos vizsgálat során kiderül, hogy mégis szív eredetű a panasz, a mielőbb elkezdett kezeléssel komoly, akár életet veszélyeztető állapotokat előzhetünk meg.

Forrás: KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Betti

Ostrom u. 16.

Tisztelt Doktornő/Úr!

Hypertonia valamint mitralis prolapsus miatt kezeltek 2013 óta, 2015-ig, 1,25 mg Concort szedtem, mert a 2,5 mg soknak bizonyult (ennyit írtak fel). Miután abbahagytam a dohányzást, normalizálódott a vérnyomásom és a kezelőorvossal egyeztetve elhagytuk a gyógyszert. 2016-ban kontroll kardiológiai vizsgálat során (ahol szédüléses rosszulléteket panaszoltam) a kezelőorvos már gyógyultnak minősítette a mitralis prolapsust. Decemberben azonban ismét szédüléssel, vérnyomás kiugrással járó panaszaim valamint rendetlen szívdobogásérzéseim voltak, és újabb kardiológiai vizsgálat történt, ahol ismét szív UH történt: vizsgálat közben is ES-k, rövid tachyarrythmiás futamok. Aortagyök: 25 mm. Aorta ascendens :30 mm. Az aorta billentyű nyitási amplitudója:14 mm. A jobb kamra:30-24mm. A bal pitvar:35 mm (norm. haránt) <40 mm, hossz <50 mm) A mitrális billentyű : mellső vitorlán prolapsus. MI: jelzett. E/A: 1/0,7. A bal kamra 53-31 mm. (norm <40-50 mm). EF:72%. (norm. >50%). Fs:41%. A septum és hátsó fal: 10-9 mm (norm. <12 mm. PF: nincs. Segment. falmoztásszavar nincs.
Tachycardia miatt 1x2,5 mg Concor szedését javasolták.
1,25 mg Concorral kezdtem , mivel pár éve mikor szedtem, a 2,5 mg Concortól 45-ös pulsusom lett. Most annyi panaszom volt, hogy beszedtem az 1,25 mg Concort és egész napon át tartó nehézlégésem volt. Két napig szedtem, majd a háziorvos Betaloc 10 mg -t írt, melyből 2x1 tablettát javasolt, de ebből is 2x2,5 mg-t szedek kezdetnek, mert nem akarok attól rosszul lenni, hogy nagyon leviszi a vérnyomásomat. A vérnyomásomat mérem naponta többször, eddig úgy látszik, hogy elég ez a mennyiség.
Reggel viszont ha felkelek, gyógyszer bevétel előtt, valamint este, szintén gyógyszer bevétel előtt, minden mozgásnál nehezebb a levegő vétel, egészen addig míg be nem veszem a gyógyszert.
Szeretnék valamilyen tornát végezni, mivel a súlyom 90 kg körül mozog szülés után.
Kérdésem az lenne, hogy a szív UH milyen információtartalommal bír hétköznapi nyelven? (mivel felvilágosítást nem kaptam róla, csak tényként a gyógyszerszedést) valamint milyen mozgást végezhetek, ill. normális -e hogy a gyógyszerszedés előtt (mert azt mondta a háziorvos, hogy a Betaloc nem hosszú hatóidejű), hogy mozgás hatására nehezedik a légzés, valamint, emelnem kell - e esetlegesen a Betaloc adagot, vagy maradhat -e ilyen kevés ha a vérnyomás és a pulzus jó tőle.

Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelt Betti!

Panaszai alapján, ill. a rendszeres testmozgás elkezdése előtt mindenképpen kivizsgálás szükséges, melyet központunkban el tudunk végezni. Problémája megoldásában a vizsgálati eredmények ismeretében tudunk tanácsot adni.

Üdvözlettel.
Dr. Sztancsik Ilona

Páciensek mondták


Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

FACEBOOK CSOPORTOK