Híreink
A csendes szívroham is veszélyes - ezért kell tudni róla

A csendes szívroham is veszélyes - ezért kell tudni róla
dr. Sztancsik Ilona
Létrehozva: 2019.02.05 07:31 Módosítva: 2019.02.19 09:53
2019-02-19 09:53:27.029759 Lifestyle
Fulorrgegekozpont.hu

Nem minden szívinfarktus jár mellkasi fájdalommal és más tipikus tünettel. Dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta az úgynevezett csendes szívroham felismerésének és utókezelésének jelentőségére hívta fel a figyelmet.

Tipikus tünetek nélkül

csendes szívroham kardiológusA szívrohamról úgy tudjuk, hogy olyan feltűnő tünetekkel jár, mint a mellkasi fájdalom, ami kisugározhat a vállba, a karokba, az állkapocsba, légszomj, zavarodottság, szédülés, izzadás, félelem. A valóságban azonban a szívinfarktusok közel fele nem produkálja ezeket a jeleket (vagy legalábbis nagy részüket), holott ugyanúgy elzáródik a szívbe jutó vér útja teljesen vagy részlegesen. A tünetek hiánya miatt pedig ezeket az eseményeket nem is fedezik fel a lezajlásukkor, jellemző, hogy csak egy későbbi EKG alapján azonosítja be az orvos a történteket.
Holott a csendes szívroham ugyanolyan veszélyes, mint a felismert, tünetekkel járó infarktus. Viszont míg ez utóbbit nyilvánvalóan kezelik, és nagy hangsúlyt helyeznek a következő esemény megelőzésére, úgy az első esetben sajnos mindezek elmaradnak. Holott – mint az Amerikában végzett Atherosclerosis Risk in Communities (ARIC) hosszú távú kutatásából kiderült -, közel 9500 középkorú személy 9 éves nyomon követése során 386-an éltek át tipikus tünetekkel járó szívinfarktust és 317 személynek volt csendes szívrohama! Vagyis korántsem ritka jelenségről van szó. 

Miért veszélyes a csendes szívroham?

Az amerikai szakemberek úgy találták, a csendes szívroham gyakrabban fordul elő férfiaknál, de a nőket erősebben fenyegeti a végzetes kimenetel. Ráadásul a tünetek nélküli infarktus megtriplázza a szívprobléma miatti elhalálozás esélyét a későbbiekben. Természetesen a következmények és a potenciális veszélyek erősen függnek olyan tényezőktől is, mint a dohányzás, a testsúly, a cukorbetegség megléte, a magas koleszterinszint és vérnyomás, és a szociális körülmények.
A kutatók szerint ezek a felismerések is arra kell, hogy sarkallják az orvosokat, hogy a felfedezett esetekben járjanak el fokozott óvatossággal és fektessenek nagy hangsúlyt a megfelelő, gyógyító életmód kialakítására. Ebben lehet óriási szerepe a kardiológussal együttműködő életmód orvosnak is.

Kiknek érdemes kardiológushoz fordulni?

csendes szívroham kardiológus- Az egyik legnagyobb rizikófaktor a cukorbetegség, amely az idegek bizonyos károsodását, az ún. neuropátiát okozza. Ennek tünetei lehetnek a zsibbadás, gyengeség, érzéskiesés a karokban, lábakban, de a neuropátia károsíthatja a szívbe, húgyhólyagba, erekbe vezető idegeket is. Viszont sok esetben csupán enyhén mutatkoznak meg a jelek, vagy éppen akár észrevehetetlenül áll fenn az idegkárosodás, így sokan nem is tudnak róla. Viszont ez a károsodás az, ami miatt szívroham esetén az érintett nem érzékeli a jellegzetes mellkasi, karba vagy állkapocsba sugárzó fájdalmat – ismerteti dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta. – Tehát cukorbetegeknek, mozgásszegény, stresszes életmódot élőknek, elhízott személyeknek, dohányzóknak, magas vérnyomással élőknek, és azoknak, akik korábban átéltek szívbetegséget vagy a családjukban halmozódik a szív-érrendszeri betegség, évente-kétévente érdemes egy átfogó kardiológiai kivizsgálást elvégeztetni.

Forrás: KardioKözpont (www.kardiokozpont.hu)

Hírek, amelyeket mindenképp olvasson el!
Bejelentkezés  vizsgálatra:

KardioKözpont - természetesen biztonságban

+36 70 610 3847

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Sipos Károly

Ostrom u. 16.

Lassan két hete egy rosszullét (égő arc, enyhe fejfájás, kisfokú zavarodottság) alkalmával magas vérnyomást mértek nálam. (190/111) Az orvos covercard plus-t írt fel (10/2,5/10) 2x0,5. Plusz beutalt kardiológiára, mellkar röntgenre és laborba ezekre még várok. Gondolom az normális, hogy ennyi idő alatt nem viszi le hosszú időre 140/90 alá, de azt nem tudom miért van, hogy azóta a szó szerint legkisebb (lakáson belül) mozgástól is az esetek nagy többségében szapora lesz a pulzusom (120-130) sőt előfordul ritmuszavar is. Okozhatja ezt a felírt gyógyszer?
Tisztelt Sipos Károly!

Nem tartom valószínűnek, hogy a gyógyszer okozza a szapora szívműködést, de előfordulhat. Mindenképpen szükséges a kardiológiai kivizsgálás. Valószínű a magas vérnyomás mellett ritmuszavara is van. A vizsgálat alapján ezekre pontos választ kap.

Üdvözlettel:
Dr. Sztancsik Ilona

Páciensek mondták

Részletes tájékoztatás

Kellemes környezet, hangulatos váró. Asszisztensek időben tájékoztattak az esetleges csúszásról. A doktornő valamennyi leletemet türelmesen áttekintette, megtudtuk beszélni a további teendőket, Részletes tájékoztatást kaptam az eredményeimmel kapcsolatban. 

További vélemények

Kapcsolódó videók


Visszalépés az előző oldalra...

FACEBOOK CSOPORTOK